Vant Lean Produktivitetspris

13.09.2022
Malerbedriften Risanger & Sønn vant årets Lean Produktivitetspris. Den ble delt ut på Lean-konferansen "Den nye normalen" som gikk av stabelen 8.-9. september på Sola.
Risanger & Sønn har oppnådd formidable resultater på kort tid
Risanger & Sønn vant årets Lean Produktivitetspris på Lean-konferansen "Den nye normalen" som gikk av stabelen 8.-9. september på Sola, etter å ha oppnådd formidable resultater på kort tid, skriver Flowit i en pressemelding.

Bedriften startet opp forbedringsarbeidet høsten 2020, da de blant annet opplevde utfordringer med lav inntjening på de største prosjektene. De engasjerte da Flowit, med Tom Ivar Omdahl i spissen, til å starte sitt forbedringsarbeid.

Målet for Risanger & Sønn var å oppnå mer bærekraftige resultater, gjennom økt involvering og planlegging med ansatte og ledelse. Daglig leder Sjur Risanger kan fortelle at deres resultater det siste året har blitt oppnådd gjennom målrettet arbeid.

– Som en seriøs malerbedrift har vi alltid fokus på bærekraft, og en del av dette er å ha fokus på forbedring av driften. Alt fra å inkludere ansatte for å styrke driften, til å redusere svinn for å spare miljøet. Som et ledd i dette tok vi kontakt med Flowit for å styrke dette arbeidet, sier Risanger.

De benyttet Lean-metoden hvor man har fokus på god organisering og godt planlagt arbeid gjennom klarere roller der arbeidsoppgaver er spesifisert. De ansatte får kontroll over egen arbeidssituasjon for å øke engasjementet, større tilhørighet til arbeidsplassen, og ikke minst arbeide mer effektivt med de arbeidsoppgavene man får tildelt.

– Det er viktig at både ledelse og ansatte gir støtte til hverandre og at det både er gode tilbakemeldinger og positivitet for det arbeidet som blir gjort. Dette gir økt mestring og effektivitet i videre arbeid, samtidig som man skaper tillit til hverandre, sier Tom Ivar Omdahl, daglig leder i Flowit, og fortsetter;

– En god balanse mellom innsatsen som legges i arbeidet og belønningen man får har stor betydning for arbeidsmiljøet. Fornøyde ansatte vil igjen skinne gjennom og sørge for økt rekruttering, lavt sykefravær og gode salgstall for virksomheten.

Resultatene av forbedringsarbeidet som ble gjort viste at virksomheten med en involverende planlegging oppnådde flyt i prosjektene. Det har kommet både ansatte og kunder til gode. Risanger & Sønn oppnådde også gode faglige og økonomiske resultater; De har god rekruttering, har fem lærlinger i kontrakt og i fjor økte de omsetningen med hele 30%. Dette gjorde at bedriften ble tildelt årets Lean Produktivitetspris.