Vil ansette 50 nye medarbeidere

08.08.2022
Fra venstre; Dagfinn Ringås, konsernsjef Cegal og styremedlem Frank Vikingstad.
“Gamle” SYSCO er historie, men med nytt navn, og som del av Cegal, er strategien lagt for kraftig vekst for “nye” SYSCO.
Høsten 2021 slo Haugesund-selskapet SYSCO seg sammen med Stavanger-baserte Cegal. Med en fot i kraft og en i olje- og gassindustrien er målet for det nye teknologiselskapet å spille en nøkkelrolle i en energibransje i kraftig omstilling. Da Cegal og SYSCO fusjonerte ble det et av Norges største IT-selskaper med over 1,4 milliarder kroner i omsetning og til sammen 843 ansatte i åtte land.

– Målet med sammenslåing med Cegal er å bli verdens ledende teknologiselskap for hele energisektoren, fra vannkraft via vindkraft og andre fornybare energikilder til olje- og gassindustrien, starter konsernsjef Dagfinn Ringås i Cegal.

Den 9. og 10. august går EnergiRikekonferansen av stabelen i Haugesund med hovedtema et “Verdensbilde i endring: Energi – Industri – Cybersikkerhet”. Blant temaene som tas opp er hvordan energimiksen (olje, gass, vannkraft, vindkraft, sol) endres i Europa og hvordan Norge bidrar, og hvordan strømnettet kan være fundament for grønn energiomstilling. Temaene under EnergiRikekonferansen treffer midt i det nye SYSCO skal være. Det er nok en av grunnene til at også Cegal-sjef Dagfinn Ringås er invitert for å holde innlegg.

Sterk satsing på SYSCO 2.0 i Haugesund

Om Cegal skal lykkes med strategien, trenges det mange flere kloke hoder i lokalene i Haugesund.

– Vi ønsker å ansette 50 nye kolleger i løpet av året. Så nå bør IT-folk og teknologiutdannede med røtter i regionen kjenne sin besøkelsestid. Ønsker man å flytte hjem, kan vi tilby jobb i et ambisiøst, globalt teknologiselskap som har hjemmebane på Vestlandet, med virksomhet og mange spennende roller og oppgaver over hele verden, fortsetter Dagfinn Ringås.

I mai ble det kjent at det midlertidige navnet Cegal SYSCO erstattes med Cegal og at Cegals hovedkontor i Sandnes ved Stavanger også ble hovedkontor for det nye konsernet: Mange fryktet nok at virksomheten på Haugalandet gradvis ville bli mindre viktig.

– Det er feil. Haugalandet er i ferd med å vokse frem som den viktigste regionen for fremtidens energibransje. Her møtes den tradisjonsrike vannkraftindustrien, moderne vindkraft og olje- og gassindustrien. Alle disse industriene gjennomgår nå store teknologiske endringer og vi ser på Haugalandet som episenteret for den fornybartransformasjonen olje- og gassnæringen står overfor. Cegal er og skal fortsatt være en helt sentral teknologileverandør i denne omstillingen, fortsetter konsernsjef Dagfinn Ringås.

SYSCO ble etablert hjemme hos Frank Vikingstad i Haugesund i 2004 og leverte fra starten teknologi til kraftprodusenter og strømselskaper. Siden starten har SYSCO hatt kraftig vekst år over år og har alltid hatt et positivt årsresultat.

– Vi kom raskt i gang med hårete mål. Allerede i 2005 lagde vi en trinnvis plan for hva vil ville etablere og bygge de neste fire–fem årene. Det vi lærte, og som vi har tatt med oss videre, er at når man setter seg hårete mål, så gjør det noe med måten man jobber på. Det har vært en viktig grunn for den sterke veksten vi kan se tilbake på, forteller SYSCO-gründer Frank Vikingstad. Han er fortsatt involvert i selskapet som styremedlem.

Om Cegal
Et globalt teknologiselskap, spesialisert i energisektoren, som snur kompleks IT til digitale suksesshistorier. Ved å levere moderne industriprogramvare, konsulenttjenester i verdensklasse og forretningskritiske skyløsninger former vi den digitale fremtiden. Med mer enn 850 ansatte i åtte land vokser vi til å bli et ledende, globalt teknologiselskap for energi-industrien og vi bidrar til det grønne skiftet.

Teknologi