Westcon Løfteteknikk satser i Odda

20.01.2022
Karl Johan Jentoft. Foto: Westcon Løfteteknikk AS
Administrerende direktør, Karl Johan Jentoft, sier dette vil føre til flere lokale ansettelser og en potensielt stor vekst for selskapet.
Westcon Løfteteknikk AS (WCL) satser videre på sin tilstedeværelse i Odda.

Totalleverandøren av løfteprodukter og -tjenester har satset stort på knoppskytsavdelinger i forskjellige områder rundt Vestlandet og i Rogaland. Selskapet har i dag avdelinger i Haugesund, Stavanger, Bergen, Florø og Odda. Nå blir sistnevnte enda større.

Jentoft forklarer til næringsforeningen at tilstedeværelsen i disse stedene er viktig for WCL sin vekst.

-Det skal investeres fremover i Odda. Derfor posisjonerer vi oss for å vokse der. Da må vi ha mer tilhørighet. Derfor etablerer vi oss i den flotte bygden, sier han.

Frem til nå har to ansatte tjent flere bedrifter i Odda og nabokommunene, blant annet en rammeavtale med Statkraft Sør.

- Disse avdelingene er viktige for oss; de holder kostnadene nede og hjelper oss med å bli det foretrukne fagmiljøet innenfor kran og løft.

Avdelingen har eksistert i flere år, men nå får WCL Odda egne lokaler i hjertet av industribyen. Assisterende driftsleder i WCL, Tore Færaas, forteller at dette vil skape mer bevissthet rundt tjenestene og produktene WCL leverer til de lokale kundene.

- Bedriftene i Odda er opptatte av å handle lokalt, og med nye kontorer langs hovedveien kan vi være en enda bedre ressurs i den planlagte utvidelsen av industrien i Odda.

Jentoft forklarer at ved å bruke lokal kompetanse, vil de kunne gi et enda bedre tilbud til kundene.

- Vi ønsker å være en god leverandør som kan utføre tjenester og levere produkter med god presisjon ved hjelp av flinke, lokale medarbeidere som kjenner området og kan faget godt. Vi har gjennom flere år hatt dyktige lokale medarbeidere fra Odda regionen - dette har resultert i flere kunder samt utvikling i nærliggende områder. Med en mer fast etablering med kontorer og et lager av løfteprodukter, kan vi være enda mer attraktive for kundene.

Senior kontrollør i WCL Odda, Bjarte Nilsen, har vært en del av selskapet siden 2006 og er født og oppvokst i den lille industribyen. Han har stor tro på denne satsningen.

- Vi kommer tettere på kundene våre og kan da gi de enda bedre service. Tilgjengeligheten blir også bedre; nå kan de ta med seg utstyr som de trenger der og da, samtidig som det blir lettere å komme innom for å diskutere eventuelle løsninger.

Etableringen vil også bety raskere responstid på produkter og lavere mobiliseringskostnader. Nilsen forteller det vil i tillegg bli behov for enda flere lokale ansatte i løpet av 2022.

- Vi har søknad ute nå. Vi ser for oss at vi vil trenge enda flere i løpet av året.

Han tror også de nye lokalene vil skape et enda bedre arbeidsmiljø for de lokale ansatte.

- Dette vil slå positivt ut på et allerede godt arbeidsmiljø. Jeg tror det er viktig at vi som jobber så selvstendig har en felles oppmøteplass hver dag.

Jentoft er spent på den videre utviklingen i regionen, og ser frem til å møte nye medarbeidere.

- Vi er en nisje bedrift som er spesialisert på kran og løfteprodukter, og vi håper vi blir tatt godt imot i en veldig spennende region. Vi gleder oss til og få plass de nye lokalene og bygge videre på det allerede gode fagmiljøet vi har fått etablert.