Nytt håp for Aksdal?

11.03.2011
Redaktør i Tysvær Bygdeblad, Alf Einar Kvalevåg, tenner et nytt lys for Aksdal sentrum i sin lederartikkel onsdag denne uken. Han mener partene nå står nærmere hverandre enn noen gang.

Redaktøren viser til møtet som fant sted i Aksdal på tirsdag. Utbyggere, veimyndigheter og administrasjonen i Tysvær kommune var til stede. Tema; kjøpesenter og utbygging i Aksdal. Og for en gangs skyld var det en optimistisk gjeng som sa på gjensyn, påstår Kvalevåg.

Han sier at det har vært mye fram og tilbake, eller på stedet hvil om en vil, når det gjelder hvordan en skal løse veiproblematikken knyttet til utviklingen i Aksdal. En ny undersøkelse utført av Cowi kan nå åpne for at det blir fortgang i planene for både kjøpesenteret og boligutbyggingen ved Bongsatjørna, hevder han.

Kvalavåg mener at Aksdal Senterutviklings koblinger til Snøhetta har vært noe som nå vil betale seg i form av en realistisk utbyggingsplan:

29. mars skal en få et svar, men det kan virke som om det denne gangen ser lysere ut enn noen gang før, og det er på tide. Det er en grense for hvor lenge trioen bak Aksdal Senterutvikling (ASU) kan sitte på gjerdet og vente. Det er også en grense for hvor lenge det politiske miljøet og de som skal i gang med å regulere Aksdal ferdig kan vente.

ASU har hele veien alliert seg med Snøhetta, og det kan nå vise seg å ha vært svært så lurt. Gode og relevante planer har overtatt der hvor de store visjonene i starten kanskje blendet både den ene og den andre. Nå snakkar en om boligområde og kjøpesenter som er realistisk, og som kan stå ferdig innen rimelig tid. Det vil på mange måter mange være tjent med.

Les hele lederartikkelen til Alf Einar Kvalevåg her: