Ønsker endrede perm-regler

02.01.2012
Regjeringen har signalisert at den vil etterkomme LOs krav om å gjeninnføre endringene i permisjonsreglene hvis situasjonen tilsier det. Og det gjør den, ifølge LO-leder Roar Flåthen.

Flåthen ber dessuten regjeringen stå parat med finansieringsmuligheter for konkurranseutsatt næring i tilfelle kredittørke og peker blant annet på Eksportfinans, eksportkreditt Garanti-instituttet for eksportkreditt eksportkreditt (GIEK), Innovasjon Norge og Enova. Tilgang på penger gjennom krisen kan bli avgjørende for livet etterpå, sier han.

– Ta Kongsberg Automotive for eksempel, de landet sin største kontrakt noen gang da bilindustrien sist kom ut av krisetilstanden takket være statlig finansieringshjelp. Det er avgjørende at bedriftene får hjelp til å overleve, slik at de står klare når krisen er over, sier LO-lederen.

Selv lover han å bidra med det han ofte kaller «et fornuftig hovedoppgjør» til våren. Alle lønnskrav har til alle tider naturligvis vært fornuftige i LO-ledernes øyne, men denne gangen bærer begrepet i seg en erkjennelse av at norsk nærings- og arbeidsliv kan bli endret for alltid hvis ikke også arbeidstakerne deltar i spleiselaget som et nytt solidaritetsalternativ innebærer.

– Vi skal understøtte en lønnspolitikk som ikke forverrer situasjonen for industrien og fører til at flere står på gata. Vi har kompensert for større økning i kjøpekraften enn i landene vi konkurrerer med gjennom økt produktivitet. Men økt lønnsnivå har også gitt næringslivet gjennom mange år høyere kostnader, vedgår Flåthen.

Det er altfor tidlig å tallfeste oppgjøret neste år, men noen elementer synes klare. Lavt- og likelønnssatsingen fra forrige hovedoppgjør kommer høyst sannsynlig til å bli videreført neste år. Dessuten er rentene lave, og inflasjonen holdes fortsatt nede av kjøpeforsiktige nordmenn. Det betyr at kjøpekraften kan opprettholdes, og kanskje økes, selv med et moderat oppgjør, påpeker LO-lederen.

Les mer her: