Ønsker glasstunnel mellom Risøy og Bakarøy

11.10.2011
For å øke aktiviteten i Haugesund sentrum, ønsker Haugesundregionens Næringsforening blant annet en undersjøisk glasstunnel fra Kortanes til Pittersbrygga.

- Tanken er å tilrettelegge for myke trafikanter og lage en kortere forbindelse mellom Risøy og Bakarøy. Noe tilsvarende var oppe i forbindelse med Vibrandsøy, men vi tror det på mange måter er vel så hensiktsmessig her, sier arkitekt Thomas Brekke til Haugesunds Avis.

Han mener en glasstunnel er fullt gjennomførbart, og teknologien er allerede kjent.

Samtidig foreslås det å etablere en fast rutebåt som går mellom Indre Kai, Bakarøy, Risøy og Vibrandsøy, og kanskje ut til Torvastad.

- Det handler om å knytte øyene og sentrum godt sammen, understreker Brekke.

Det er Haugesundregionens Næringsforening som har satt i sving en arbeidsgruppe som skal vise hvordan næringslivet vil ha sentrum. Gruppen består av Arne Førre, Thomas Brekke, Egil Severeide, Egil Larsen, Martin Laurhammer og Osvald Larsen.

- Visjonen er betydelig økt aktivitet i sentrum, presiserer Arne Førre som leder arbeidsgruppen.

Les hele saken i Haugesunds Avis her: http://www.h-avis.no/nyheter/foreslar-glasstunnel-mellom-risoy-og-bakaroy-1.6543475