Opptatt av innovasjon

04.05.2011
Et åttitalls tilhørere hadde benket seg i auditoriet ved HSH i går for å høre Tom Tvedt, Torger Reve og andre foredragsholdere snakke om innovasjon og nyskapning.

Den tredje utgaven av Haugesund Forskning-og Innovasjonskonferanse, som Næringsforeningen er en av initiativtakerne til, hadde tittelen "Simulatorsenter som kunnskapsnav" og fokuserte bl.a. på de muligheter det nyetablert trenings- og testsenteret Simsea har for den maritime virksomhet i regionen.

Det foredraget som det likevel knyttet seg størst interesse til var professor Torger Reves betraktninger rundt "Et kunnskapsbasert Norge". Reve konstaterte at vi som nasjon er en ren middemådighet hva innovasjonsevne angår, men at vi i enkelte bransjer er verdensledende.
- Rogalandingene er først og fremst praktikere og trenger å styrke sin posisjon som kunnskapsregion. Olje-og gass vil fortsatt være en driver for utviklingen, men Rogaland trenger å utvikle nye, kunnskapsbaserte næringer, sa Reve, som dro fram tre hovedutfordringer i tiden som kommer:
1. Industriprioduksjonen flytter til Kina
2. Kunnskapsbasert tjenesteyting flytter til India
3. Offshoreindustrien flytter til Brasil.

For å møte disse utfordringene trenger vi forskningsbasert kunnskap (teknologi), erfaringskunnskap (learning by doing) og kremmerkunnskap (kommersialisering), hevdet Reve, og dro fram stressless-produsenten Ekornes som et glitrende eksempel på en bedrift som har utnyttet mulighetene.
- I Norge må du betale 10 til 15 tusen kroner for en skikkelig stressless. I Kina selges de for 65.000 kroner. Folk står i kø for på kjøpe den, til tross for at det er mange kopier. Men det er den eksklusive Ekornes de vil ha, sa Reve.