Optimisme blant næringslivsledere

05.01.2012
I motsetning til næringslivsledere ellers i landet, ser våre lokale ledere lyst på året vi har foran oss, viser en spørrundersøkelse HN har gjennomført i samarbeid med Ernst & Young.

Næringsforeningen har gjennom denne spørreundersøkelsen kartlagt lokale lederes syn på året 2012. Undersøkelsen er utført av Norfakta i november og viser at hele 6 av 10 næringslivsledere på Haugalandet forventer bedre omsetning i 2012 enn i 2011, skriver Haugesunds Avis.

Dette står i sterk kontrast til den nasjonale trenden, som i går ble presentert i papirutgaven av Dagens Næringsliv.
Gjennom DNs årlige konjunkturbarometer kom det fram at forventningene synker innen alle områder av norsk næringsliv, basert på omsetning, lønnsomhet og sysselsetting.

200 ledere

Administrerende direktør i Haugesundregionens Næringsforening, Egil Severeide, er ikke
i tvil om grunnen til avviket.
– Spesielt på Sørvestlandet opplever vi en enorm optimisme innen olje- og gassektoren.
Nylige funn av oljefelt som «Aldous/Avaldsnes» bidrar til dette, sier han.

Resultatet av undersøkelsen er basert på telefonintervjuer med 200 lokale ledere innenfor
alle typer næringer.

– Dette viser at olje- og gassnæringenskaper positive ringvirkninger. For eksempel innen
oljeservice, subsea og skipsverft, sier Severeide.
Resultatet av undersøkelsen skulle i utgangspunktet ikkepresenteres før Haugalandskonferansen
2. mars.

– Lett å la seg skremme

– Etter oppslaget i Dagens Næringsliv følte jeg det var viktig å få fram et mer nyansert bilde av situasjonen. Det er fort gjort å la seg skremme, sier
Severeide.
Kommunene som er representert i undersøkelsen erHaugesund, Karmøy, Tysvær,
Bokn, Utsira. 200 næringslivsledere i alle størrelser og bransjer har svart.