Øste av sin styreerfaring

03.02.2011
Et femtitalls HN-medlemmer fikk i går servert nyttig informasjon fra lokale ledere med haugevis av styreerfaring. Første kurskveld i Styrestall Haugalandet ble gjennomført med knapt kvinneflertall.

Torhild Widvey, tidligere oljestatsråd og styremedlem i en rekke private og børsnoterte selskaper, foredro om styrets viktigste oppgaver som kontrollfunksjon, ansvar og rollefordeling.Widvey understreket behovet for nær dialog mellom styret og administrasjon og viste til flere eksempler der grunnleggende debatter om strategi hadde gitt gode resultater.

- Hvor mange av dere har styreseminarer, spurte Widvey og oppildnet møtedeltakerne til å stille "dumme" spørsmål i styrerommet. Det er de som ofte får fram de gode svarene, mente den tidligere ministeren.

Geir Worum, Bjarne Hareide og Martha Kold Bakkevig deltok i en paneldebatt etter Widveys forelesning. Alle har solid erfaring fra diverse styrerom, og påpekte styrets overordnede ansvar for bedriften og behovet for å ha tverrfaglig kompetanse i styret. De påpekte også at det er viktig å si ja til styreverv i bransjer du har har kjennskap til, og å være aktiv i å lytte til hva markedet sier. Geir Worum fikk spørsmål om hva han ser etter hvis han fikk spørsmål om å gå inn i en lokal bedrift i dag..

- Det er å se om de er konk. Det er ofte da behovet for ekstern styrekompetanse blir stort, sa Worum.

Styrestall Haugalandet har nå rundt 60 medlemmer, og det er planlagt fem arrangementer gjennom året. Haugaland Kraft stiller lokaler til disposisjon, Handelsbanken er hovedsponsor og Kvinnovasjon samarbeidspartner i et prosjekt som inngår i næringsforeningens satsingsområde HN Kompetanse.