På tide å slippe de unge til?

07.03.2019
Er det ungdommen som ikke vil, eller er det gubbene som stenger dem ute? Nå må vi ungdommen på banen, maner NH-direktøren. Her fra Karmøy kommunestyre (Foto: nrk.no)
Hvorfor er det ingen under 40 i Karmøy kommunestyre? spør Egil Severeide i ukens kronikk i Haugesunds Avis.
For noen uker siden takket Karmøys yngste kommunepolitiker for seg. Simon Næsse forlot politikken for å bli kommunaldirektør for kultur-, idrett- og frivillighet i Haugesund.

I en alder av 41 år.

Det gjør KrFs Mads Pedersen (42) til yngstemann i Karmøy kommune. Ellers teller karmøylista 9 personer i 40-årene. Resten er 50-, 60-, 70-åringer- og en 83-åring.

Snittalderen i kommunestyresalen har vi beregnet til litt over 54 år.

Det er gubbene som styrer i Karmøy. Folk mellom femti og sytti bestemmer hvilket samfunnet de unge skal vokse opp i.

Ingen 20- eller 30-åringer er funnet verdig en plass. En halv generasjon er borte vekk.

De under 40 teller ikke med.

Det er ikke sikkert det er bedre andre steder. Tvert om, kanskje. Tidligere Polytec-sjef Gunnar Birkeland, nå leder i Unitech Offshore, utfordret hjembyen i et tankevekkende innlegg i Haugesunds Avis forleden under tittelen : «Jeg velger meg ungdommen i framtidens Haugesund»

«Det er ikke partier som løfter regionen vår, det er personer. Det er personer som brenner og er på bølgelengde med tiden,» skrev Birkeland.

«Jeg er – og ikke alene – overbevist om at vi må på en annen frekvens enn hva vi har vært. En frekvens som er 20+ år yngre!

Jeg ser det i ungdommene vi har ansatt. I jenter midt på tyvetallet som blåser meg av banen. Jeg ser det i vår nye ordførerkandidat Harald Larsen Lønning!

Kanskje blomstrer ikke ungdommen fordi den er i for stor grad styrt av en overmoden generasjon», reflekterer Gunnar Birkeland.

Selvfølgelig har han rett.

Både i politiske fora og i bedriftene våre ser vi at de unge presser på. I klimakampen, i kampen for fred og rettferdighet og et næringsliv som tar samfunnsansvar. I kampen for bedre skoler og oppvekstvilkår.

Vi ser det i gründerbedrifter- i evnen til å transformere teknologi til bærekraftige løsninger.

Haugalandet og omkringliggende herligheter står foran store utfordringer i årene som kommer. Nye samferdselsprosjekter som Rogfast/Hordfast/E134 gir oss fantastiske muligheter. Reisetiden mellom Stavanger og Bergen blir redusert til knappe to og en halv time.

Vi kan bli Vestlandets knutepunkt. Men vi kan også bli veikrysset alle kjører forbi.

I det strategiske arbeidet med å rigge regionen for en utfordrende framtid trenger vi ungdommen-   mer enn noen gang. Det er de som skal bo i den regionen vi alle ønsker å skape.

Vi i Næringsforeningen ønsker å gi ungdommen en talerstol. Vi ønsker dialog og samhandling mellom generasjonene. Derfor inviterer vi 4. april de unge til å fortelle om sine drømmer og visjoner for den regionen de skal vokse opp, bo og jobbe i. Vi har invitert personer som vi tror vil prege Haugalandet om noen år til å si sin oppriktige mening om hvilke grep politikere og næringslivsledere må ta for å gjøre Haugalandet  til et attraktivt sted å bo.

Vi har invitert Haugesunds 25-årige ordførerkandidat Harald Lønning Larsen. Vi har invitert den 29-årige seriegründeren Tor Ivar Våge fra Norheim. Vi har invitert prosjektingeniør Ragnhild Brekke (26) i DeepOcean.  Vi har invitert 27-årige  Petter Viksund i Inventum. Og vi har invitert jevngamle Silje Rødeseike i NHO Rogaland til å lede hele kvelden- på ungdommens egne premisser.

Og vi skal invitere enda flere. Engasjerte ungdommer som skal fortelle hva de brenner for i «Speakers Corner».

De skal utfordres. Hvorfor er de ikke på banen? Er det for travelt å være politiker? Er de ikke tøffe nok til å fighte om posisjoner med det etablerte Haugalandet?

Men- dette er ikke en samling for de unge. Det er nemlig det etablerte Haugalandet som er målgruppen; politikere, meningsytrere, næringslivsledere, investorer og andre samfunnsinteresserte.

Den «overmodne generasjonen», for å sitere Gunnar Birkeland.

Den samme Birkeland skal oppsummere. Sammen vi skal vi plukke ut aksjonspunkter som politikere og næringslivsledere skal bli utfordret til å gjøre noe med. Om som de kan bli målt på neste gang vi møtes.

Kanskje er det starten på en ny bølge. En bølge som endrer sammensetningen av strukturene i regionene vår, og gir ungdommen en større plass i utformingen av det nye Haugalandet.

Der de selv skal bo og arbeide…