Pandemien har gjort økonomistyring viktigere

13.11.2020
-Mange får en aha-opplevelse når de forstår tallene, sier Jostein Aksdal i Bergen Capital Management.
Pandemien har i stor grad forstyrret verdikjeder og handlemønster. I tillegg har restriksjoner satt enormt press på ulike bransjer. Uavhengig av hva bedriften driver med mener Jostein Aksdal i Bergen Capital Management at et overblikk over økonomien er blitt viktigere etter covid-19 pandemien rammet samfunnet.

-Driver du en bedrift i dag må du forholde deg til økonomi, enten du vil det eller ikke, sa Aksdal til deltakere på Næringsvett torsdag i regi av Næringsforeningen.

Han opplever at bedrifter som har kontroll på den økonomiske utviklingen i selskapet ofte greier å drive bedriften veldig bra. Og det siste året har stadig flere ledere søkt innsikt i økonomistyring.

Nyttig syre-test

-Mange har fått testet seg grundig på dette det siste året. Pandemien kan nok ha vært en nyttig syre-test for å iverksette tiltak, sa han.

I følge Aksdal bruker de fleste bedrifter regnskapet til å tilfredsstille myndighetenes krav til innrapportering av skatt. Lang færre bruket det som grunnlag for økonomiske beslutninger. Han setter det på spissen:

-Driver du på den måten er det bare flaks om det går bra. Eller så har du uvanlig ettertraktet produkter og tjenester, sa han.

Men skal man kunne bruke regnskapet til å ta beslutninger må man ha innsikt.

-Mange får en a-ha opplevelse når de forstår tallene, sa han.

Men Aksdal er tydelig på at det finnes ingen trylleformular for god økonomi.

-Gå på kurs og oppsøk kunnskap. Det setter I gang nye tankeprosesser. Da er det enklere å se nye muligheter, avsluttet han.