"Papirnerdene" skal levere esker

01.10.2020
-Målet er å doble omsetningen innen 3 år og rekruttere flere ansatte
Mye har skjedd i det siste for det lokale trykkeriet HBO Haugesund Bok & Offset. I mai fusjonerte de med etikettprodusenten Nova Print som har tilhold i Stavanger. Under det nye navnet kjøper nå HBO Nova Print ut maskinparken som produserer esker hos Profil Emballasje, som er eid av Hardangerbestikk.

-Målet er å doble omsetningen innen 3 år og rekruttere flere ansatte, står det på bloggen til HBO Nova Print - med det passende navnet "Papirnerd bloggen".

Fornøyd med arvtakeren

-Etter mange år med produksjon av både esker og innlegg i esker har vi lyst å fokusere hundre prosent på thermoforming, som er blant annet gjelder innlegg til esker. Med tanke på en arvtaker til eskeproduksjonen er det viktig for oss at kundene blir godt ivaretatt videre, og det var et sterkt ønske å få beholde produksjonen i Norge. HBO var vårt førstevalg, og vi er svært fornøyd med at vår nære samarbeidspartner igjennom så mange år har lyst å videreføre eskeproduksjonen, sier Nils Henrik Møen, daglig leder i Profil Emballasje AS.

Dette gleder vi oss veldig til. Vi har hatt et godt samarbeid med Profil Emballasje i mange år, der vi har trykt selve trekket til eskene. Vi er veldig stolte og takknemlige for at de velger oss til å videreføre sitt produkt. Nå får vi både eskeproduksjonen og trykking av trekket til eskene innomhus. Allerede opplever vi fordeler med dette. Vi ser også fram til videre samarbeid med Profil Emballasje." sier Ørjan Risanger, daglig leder på HBO Nova Print AS.

Første Paperwise-esker i Norge

HBO Nova Print AS erleverandør i Norge og Sverige av papiret PaperWise.

-Vanlig papir er produsert av cellulosefiber fra trefiber. PaperWise er produsert av cellulosefiber fra blader og stilker fra innhøsting av for eksempel mais og hvete. Miljøavtrykket på dette papiret er opptil 47% lavere enn på vanlig papir, heter det i bloggen.

-Vi har levert trykksaker på papiret PaperWise siden 2017. Nå skal vi også levere esker og etiketter på dette papiret, som de første i Norge. Det er ingen hemmelighet at vi som jobber her har blitt veldig begeistret for dette papiret. Derfor gleder vi oss litt ekstra til å få produsere flere produkter med PaperWise, sier Risanger.