Pengene brukes ikke rett
04.06.2015
Bruker bedriftene markedsmidlene i de riktige kanalene?
Nei, sier Jostein med et lurt smil. «Put your money where your strategy is» fortsetter han. Mange bedrifter endrer strategi, men de endrer ikke bruken av markedsmidlene slik at målene faktisk kan nås. Alle er f.eks opptatt av at det digitale blir stadig viktigere for å lykkes, men de flytter verken på midler eller ressurser i form av mennesker som skal ha ansvar for det.
Hvor mener du det «syndes» mest?
Man ansetter rett og slett ikke tilstrekkelig med folk som har god nok digital kompetanse.
Har dere likevel sett noen endring i bedriftenes oppfatning av nett som markedsføringskanal de siste tre år?
Ja, nå ser de fleste bedriftene verdien av det digitale, enten det dreier seg om ehandel, nettsiden, satsning i sosiale medier eller annet. Det er ikke lenger noe som kommer «i tillegg til» de andre kanalene, men selve kjernen i bedriftenes markedsføring. Utfordringen er å omsette de gode intensjonene til faktiske tiltak. Det er det Mf dagen skal handle om.
Les mer om programmet til Mf dagen her
Her kan du se Jostein Magnussen snakke i to minutter om «Kaos-strategien»