Rådgir om Hordfast-bru
13.11.2018
Den ene konstellasjonen består av Norconsult AS og Dr.techn. Olav Olsen AS. Den andre består av Aas-Jakobsen, COWI og Multiconsult.
Det er i alt fire alternativer som skal utredes, og ingeniørene skal komme opp med hvert sitt forslag.
Det betyr at vegvesenet kan få to alternativer å velge mellom, når konseptarbeidet skal være ferdig i august neste år.
– De kommer opp med hvert sitt konsept, men det endelige valget er vårt, understreker Mathias Egeland Eidem, som er delprosjektleder for Fjordkryssing på E39.
Videre slår han fast at det ikke skal være noe slags form for samarbeid mellom de to konstellasjonene.
Målet for vegvesenet er å komme opp med et såpass detaljert forprosjekt slik at flytebrua kan komme inn på neste Nasjonal Transportplan, som trer i kraft i 2022.
– Men hvor vi eventuelt havner i den planen, kan vi ikke si noe om.
Byggestart i 2023
Prosjektleder for Bjørnafjorden, Kjell Håvard Belsvik mener at det kan være klart for bygging i 2023, med kontraktstildeling året før.
Den skal ut som en totalentreprise, så det er altså store summer det er snakk om.
– Det er klart at dette blir et kjempeprosjekt. Det blir også krevende for Vegvesenet å håndtere det. Denne jobben vil også tiltrekke seg andre aktører enn de vi er vant med i vår portefølje, sier han til Veier 24.no.