Regner med å passere 400.000 cruisepassasjerer i 2021

04.10.2019
Husøy havn tas også i bruk ved enkelte anløp, melder Gautesen og Dueland.
- Det har vært en enorm og uventet vekst siden første anløp i 2013. I inneværende år har vi hatt ca 90.000 passasjerer fordelt på 49 anløp, men økningen fremover vil være formidabel, sa havnedirektør Tore Gautesen på en felles pressekonferanse med Vigleik Dueland fra Destinasjon Haugesund og Haugalandet i dag. - Dersom vi hadde hatt samme antall passasjerer i år, ville vi vært Norges 4. største havn, fortsatte Gautesen, - Fem av anløpene i 2021 legges til Husøy på grunn av skipenes størrelse og samtidig anløp med annet skip. Dueland parerte med å belyse hvor stor betydning dette har for hele regionen, både i form av økt sysselsetting og økte inntekter for mange. - Reiselivet på Haugalandet består av mange små aktører, og cruisesatsingen har stor, positiv effekt både for disse, og for mange andre leverandører som renovasjon, handelstanden, taxinæringen og busselskaper for å nevne noen.

Myten om at cruiseturistene ikke bruker penger bør legges død, skal vi tro Gautesen og Dueland. I følge Innovasjon Norge legger cruiseturistene igjen kr 860 pr hode pr døgn i snitt. Det gir en verdiskapning på 220 millioner fra første anløp i 2013. Dersom man regner med 2020 og 2021 vil det ha blitt lagt ned totalt 653 millioner igjen i regionen vår bare fra cruisenæringen.

Hva med miljøet?
- Det tas mange grep fremover nå, både fra rederier, havner og leverandørtjenester, sier Gautesen. - Vi får det første anløpet med et skip som er 100% LNG-drevet i 2021. Samme år vil 33,7% av skipene være av samme type. I tillegg vil turbussene som brukes til utflukter snart erstattes av elektriske busser. Pr i dag går de på naturgass. Vi kommer også til å innføre økte avgifter for de skipene som forurenser mest. Miljøhensyn skal belønnes.

Planlagt landstrøm
Det klargjøres for landstrøm og dette vil være mulig fra 2022. Strømbehovet på Garpaskjærkaien er på 16 megawatt og innebærer en stor investering. - Vi er avhengig av støtte fra Enova for å realisere dette og er i dialog med dem, sier havnedirektøren. Karmsund havn er også i dialog med Haugesund kommune om muligheten for å la cruiseskipene koble seg til offentlig kloakknett når de ligger til kai. I høst får de besøk av representanter fra andre store cruisehavner i Norge, som ønsker å se på blant annet havneområdet og logistikken der, ettersom det ryktes blant rederiene hvor bra det er i Haugesund. - Vi har det beste området i hele landet akkurat nå, avslutter Gautesen.