Rekordkvartal for Norwegian

20.10.2011
Flyselskapet Norwegian gjorde det bedre enn ventet i årets tredje kvartal. Selskapet kan skilte med det beste driftsresultatet i selskapets historie.

Det underliggende driftsresultatet (ebitda) endte på 1.001 millioner kroner - det beste noensinne. På forhånd var konsensus blant analytikerne et ebitda-resultat på 973 millioner kroner, ifølge estimater innhentet av SME Direkt for TDN Finans.

- Vi er svært godt fornøyd med dette driftsresultatet som er det beste vi har levert, sier administrerende direktør Bjørn Kjos i en pressemelding fra selskapet torsdag.

I tilsvarende kvartal ifjor var ebitda-resultatet på 624 millioner kroner.

Passasjerrekord
Norwegian satte passasjerrekord i kvartalet med i overkant av 4,6 millioner passasjerer. Selskapet lever likevel ikke helt opp til forventningene for driftsinntektene (se tabell nederst i saken).

Selskapet forklarer resultatoppgangen med ytterligere kostnadskutt. Kostnaden per passasjer ble kuttet til 0,37 kroner fra 0,41 kroner i tilsvarende kvartal året før.

Samtidig sparte nye fly selskapet for 47 millioner kroner i drivstoffutgifter sammenlignet med samme kvartal ifjor, opplyser selskapet.

- Lavere kostnader er nøkkelen til økt konkurransekraft og vi har dette kvartalet redusert kostnadene med hele ti prosent. Selv medregnet de høye drivstoffutgiftene er kostnadene redusert, takket være innfasingen av nye og mer drivstoffgjerrige fly som også betyr mye for miljøet. Vi begynner nå virkelig å høste gevinstene av å ha en ny, kostnadseffektiv og enhetlig flyflåte. Det er også viktig at vi fyller flyene selv om vi faser inn nye fly med større kapasitet. En fyllingsgrad på 84 prosent er vi meget godt tilfreds med, sier Kjos.