Reve:- Dette skal Norge leve av

13.02.2012
Norge har kun tre næringer med potensial til å være «globale kunnskapsnav» – Torger Reves kriterium for å kunne være en eksportrettet suksessnæring over tid og samtidig drive fra Norge.

– Dette er de viktigste næringene for Norge – næringer som kan være en kunnskapsmessig drivkraft, har tilgang på kapital og har et internasjonalt marked. Den første er offshorebasert næringsliv, hovedsakelig leverandør- og serviceindustrien. Den andre er maritim sektor, også den i større grad offshorebasert i dag. Den tredje er sjømat – vel å merke ikke lenger fiske, men oppdrett, mener Reve, som nylig presenterte bruddstykker fra sitt mammutprosjekt: "Et Kunnskapsbasert Norge"

Og dette handler ikke om råvareøkonomi, understreker Reve.

– Sluttproduktet er kanskje en råvare. Men jeg blir provosert hver gang det kommer en amerikaner, ser på statistikken og serverer samme linje: «Norge må jo gå nedenom og hjem, dere eksporterer jo bare råvarer.»Tull og tøys! Det vi gjør, er å utvinne vanskelig tilgjengelige ressurser. En undervannsfelt i Brasil er kanskje noe av det mest avanserte mennesker har gjort siden vi sluttet med romfart. Dette er det norsk teknologi som gjør, sier Torger Reve.

Den neste gruppen, og som han mener er «nest viktigst», er det han kaller komplementære kunnskapsnæringer – næringer som lever i symbiose med én eller flere av de tre første, eksempelvis Veritas og maritim-miljøet.

– Her snakker vi om finans, it og kunnskapsbaserte tjenester – altså design/engineering, markedsføring, jurister og rådgivningsselskaper. Disse får nesten ingen oppmerksomhet som næring, men verdien av å ha globale kunnskapsnav er tydelig. IBM legger centre of excellence på offshoreteknologi til Trondheim. Hvorfor? Og hvorfor er Kongsberg Maritime omtrent den eneste it-eksporten vi har? illustrerer Reve.

Friskmelder finans

Reve har i mange sammenhenger pekt på behovet for et kraftig løft for ingeniørutdanningene.

Samtidig trekker han fram behovet for finansbransjen, som kun blir slått av ansatte i oljebransjen når det gjelder verdiskaping per person.

Les mer her:

Les også:

Kan ikke leve av å være rik