Tor Geir Espedal. Arkivfoto
Dermed er det første av de riktig store prosjektene på Ferjefri E 39 i gang, Rogfast blir verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel på 26,4 km og til antatt pris på 17 milliarder kroner.
Før jul starter arbeidet med å prekvalifisere de entreprenørene som skal slåss om de tre hovedkontraktene. Avdelingsdirektør Kjartan Hove i Statens vegvesen opplyser at det neppe blir mer enn tre eller fire entreprenører som blir funnet kvalifisert nok for de tre store tunnelkontraktene.
De endelige anbudspapirene sendes ut i løpet av vinteren, og med tildeling sommeren 2018. Planlagt byggestart er samme høst.
Prosjektledelsen for «Ferjefri E 39» har delt kontraktene opp i tre deler. Disse er:
Tunnel fra Mekjarvik i sør, anslått pris på 2,8 milliarder kroner
· Tunnel fra Bokn i nord, antatt pris 2,8 milliarder
· Tunnel med undersjøisk toplanskryss og forbindelse opp til Kvitsøy, 3,4 milliarder kroner.
Går alt som planlagt skal den første bilen kunne kjøre gjennom den 26,4 kilometer lange tunnelen en gang i 2025, eventuelt året etter.