Røpet storsatsing på bærekraft-konferanse

28.10.2020
Adm. dir i Næringsforeningen Haugalandet røpet mye i den avsluttende panelsamtalen på konferansen i regi av Naturvernforbundet. Her avbildet med paneldeltakere (fra venstre, Judit Johnstad Bragelien, høgskulelektor HVL, Trine Meling Stokland, varaordfører SV Haugesund, Remy Penev, styremedlem i LO Nord-Rogaland og medlem av Industri Energi og Tormod Karlsen, leder av Haugalandet Vekst.
Næringsforeningen samler ledere på tvers av bransjer i en grønn ressursgruppe, røpet adm. dir. Bernt Jæger
Et sentralt tema på Naturvernforbundets konferanse «Broen til fremtiden – Bærekraft som konkurransefortrinn» var hvordan bedrifter på Haugalandet skal posisjonere seg for fremtiden.

I den avsluttende paneldebatten kunne administrerende direktør i Næringsforeningen Haugalandet, Bernt Jæger, røpe en nysatsing som skal belyse forretningsmessige gevinster med omstilling.

-Det sitter mange flinke folk med god kompetanse ute i bedriftene våre. Derfor har vi valgt å etablere en ressursgruppe som heter grønn lønnsomhet, sier han.

Ressursgruppene er en samling av ledere på tvers av bransjer og sektorer. Hensikten med ressursgruppen skal være å styrke konkurransekraften blant bedrifter på Haugalandet gjennom det grønne skiftet.

Samles på tvers av bransjer og sektorer

Jæger trakk frem personer i salen som allerede har bekreftet at de ønsker å bidra i gruppen. Verftsleder i Aibel, Ole Sandvik, daglig leder i Haugaland Næringspark, Tiril Fjeld, mulighetsutvikler i Haugaland Vekst, Silje Rødseike, og prosjektleder i Naturvernforbundet Haugalandet, Ineke de Rezende.

Gruppen består videre av:

• Daglig leder i ETA Energi, Frode Styve

• Direktør utvikling og digitalisering i Haugaland Kraft, Stein Inge Morisbak

• Daglig leder i Serit Idrift, Stian Lauknes

• Konsulent i Norwegian Offshore Wind-cluster, Karoline Sjøen Andersen

-Det blir en veldig nyttig satsing for hele regionen, sier Jæger.

Uten å røpe for mye informerer Jæger om at det fortrinnsvis er snakk om å skape møteplasser med «grønn lønnsomhet» i fokus.

-Dette skal vi komme mer tilbake til etter gruppen har hatt sitt første møte, sier Jæger.