Rundkjøring 60 m.u.h

02.12.2010
Slik ser det ut i rundkjøringen 60 meter under havet. Denne uka fikk styret i Næringsforeningen med selvsyn se dimensjonene på undergrunnsarbeidet i T-forbindelsen- et av de største undersjøiske tunnelprosjekter i Europa.

Antageligvis gjør styret seg fortjent til en plass i Guiness rekordbok. Hvilke andre styrer har takfast marsjert rundt en koloss av en rundkjøring så langt under havoverflata?

Det var anleggsleder Kjell Marvin Lavik og hans medarbeidere i AF-Gruppen som inviterte HN ned i mørket denne tirsdagsformiddagen. Anleggsarbeidet går etter planen og på ett døgn klarer boremaskinene å legge mellom 20 og 30 meter med grunnfjell bak seg. Dypest ligger tunnelen 130 meter under havoverflaten, og store dumpere frakter kubikk for kubikk med steinmasse ut av tunnelene og til lektere eller dumpingsplasser på land.Noe havner på Hydro, noe på Gismarvik og veldig mye på Storesundsskjærene i Haugesund.

Dimensjonene er enorme:
* I alt skal det fraktes ut masse som vil tilsvare en lang rekke med fullastede lastebiler fra Tromsø til Oslo
*Eller: Hadde massen blitt plassert på en fotballbane, ville den raget 200 meter i været.

T-forbindelsen skal være klar til bruk våren 2013. Totalprisen er 1.5 milliarder kroner.
Vil du motta nyhetsbrev og invitasjoner?
Arrow

Hovedsamarbeidspartnere

SPV
Karmsund havn
Vassbakk & stol
Haugesund sparebank
Haugaland Kraft
Gassco
Dnb
Hatteland
A. Utvik
Sparebank 1 Sør-Norge
Hydro
Eurojuris Haugesund