Samarbeid styrker storregionen

16.09.2011
Næringsforeningene i regionene Stavanger, Haugesund, Stord og Bergen møttes på Stord tidligere denne uka. Hensikten er å utveksle informasjon og gi tyngde til saker som styrker næringslivet i aksen Bergen-Stavanger.

- Et veldig nyttig møte, sier HN-direktør Egil Severeide, som tok initiativ til denne årlige sammenkomsten for to år siden. Da ble møtet holdt i Haugesund. Denne gang var Stord Næringsråd vertskap og kompetansebehovet i storregionen og de store samferdselsprosjektene var hovedtema.
Fra Haugesundregionens Næringsforening møtte prosjektleder Bernt Jæger, nytilsatt koordinator Ingeline Kaldestad og styreleder Rolf Sjursen. Stortingspolitikerne Øyvind Halleraker og Magne Rommetveit bidro også sammen med Signe Eikenes fra Statens Vegvesen.

Etter møtet ble følgende pressemelding sendt ut:

På fellesmøtet på Stord den 14. september 2011 drøftet regionens næringsforeninger n kompetanseutfordringer og den framlagte konseptvalgutredning “E 39 Aksdal-Bergen”.
Næringsforeningene har følgende kommentarer:
• En fergefri kyststamvei langs Vestlandet er det høyest prioriterte tiltaket for næringslivet i regionen hvis man skal innfri verdiskapingspotensialet som foreligger.
• Det er dobbelt så dyrt å transportere gods langs Vestlandet enn på Østlandet, det tar lengre tid, og strekningen er sterkt preget av møteulykker.
• Vestlandet er Norges tyngste verdiskapingsområde. Skal vi befeste posisjonen og fortatt bidra med betydelige midler inn til AS Norge, må vi utvikle regionens transportnett til samme nivå som ellers i landet. I dag henger E 39 Kyststamveien etter i utviklingen av gode transportnett.
• Tilgang på kompetanse er avgjørende for regioner som skal lykkes. Det er i dag en stor utfordring for regionen å tiltrekke tilstrekkelig kompetanse. Fergefri kyststamvei gir en regionforstørring som utvikler Vestlandet til et tettere arbeidsmarked og vil gi en mer konkurransedyktig bo- og arbeidsregion.
• En fergefri E 39 Aksdal – Bergen må inn i NTP 2014-2023, som skal legges fram våren 2013, og oppstart må skje i planperioden. En rask oppstart er tidskritisk for regionens utvikling.
• Det er et absolutt krav av alternativet som velges blir fergefritt fra dag 1, og at hele strekningen bygges fortløpende.
• Det er en forutsetning at bygging av fergefri E 39 Aksdal – Bergen ikke forsinker eller blir til hinder for gjennomføringen av E 39 Svegatjørn-Rådal i Hordaland.

Kontaktpersoner:
Næringsforeningen i Stavanger-regionen, Jostein Soland - 48 03 30 00