Sammen om Rogfast/Hordfast

20.02.2019
E39 er det viktigste prosjektet for verdiskaping og sysselsetting på Vestlandet, skriver lederne i LO og NHO. Her et bilde fra det framtidige Hordfast-sambandet mellom Sunnhordland og Bergenshalvøya.
-Et av Norges mest lønnsomme utbyggingsprosjekter er ikke et oljefelt, men et veiprosjekt, skriver NHO og LO i en felles kronikk.

Kronikken in Bergens Tidende er ført i pennen av LO-leder Hans Christian Gabrielsen og NHO-direktør Ole Erik Amlid og kommer en måned for stormøtet om samferdsel i Tysværtunet 29. mars.

I kronikken heter det:

"Hordfast vil sammen med Rogfast skape et sammenhengende arbeidsmarked mellom Bergen og Stavanger. I dag tar det 4 timer og 30 minutter å kjøre denne strekningen, men med en fergefri løsning vil det bare ta to timer.

Næringslivet i vest trekker frem E39 som det viktigste prosjektet for verdiskaping og sysselsetting på Vestlandet. LO og NHO mener det er viktig å starte med de prosjektene som har høy netto nytte og lav risiko. Det er flere lønnsomme prosjekter både i sørvest og nordvest for ny E39, men det aller mest lønnsomme prosjektet går fra Bergen til Stord.

Første del av strekningen fra Bergen til Os er allerede under bygging. Det neste kalles Hordfast og går fra Os til Stord, en strekning som i dag har tre fergesamband, den lengste på 23 km. En tur som i dag tar to timer og fem minutter, vil ta 45 minutter når veien i 2027/28 står ferdig.

Kostnadsanslag for Hordfast fra nasjonal transportplan (2028–2029) fra 2017 var 39 milliarder kroner. Veiingeniørene har fått samme marsjordre fra regjeringen som oljeindustrien: Finn gode løsninger og sett søkelys på kostnadsreduksjoner i alle ledd. Valg av andre broløsninger og riktig trasévalg er viktige i så måte. Målet er å komme under 30 milliarder kroner."

Les hele kronikken