Se hvem som har skiftet beite..

02.10.2019
Bjørn Tollefsen fra California til Etne er bare et av mange spennende jobbskifter denne uka...
For ett år siden fortalte Næringsforeningen  at konserndirektør Bjørn Tollefsen sluttet etter ni år som Aibel-sjef for å bli direktør i Sigurd Aases oljeselskap Crudecorp i California. For noen dager siden kunne ordfører Siri Klokkerstuen i Etne kommune gledesstrålende fortelle at kommunen har ansatt Tollefsen i jobben som kommunedirektør.

– Jeg har nå hatt et spennende år i USA sammen med kona, og da stillingen som kommunedirektør i Etne ble utlyst for andre gang, ble det straks vekket interesse, sier den påtroppende kommunedirektøren til havis.no

Fra kommunens side begrunnes valget av ny kommunedirektør med at det ønskes en tydelig leder, både internt i kommunen og utad.

– Vi ønsker en god arbeidsgiver og en som er opptatt av nærings- og samfunnsutvikling, sier ordfører Siri Klokkerstuen.

Ny Stord-sjef

På Aibels naboverft på Stord overtar Jarle Henriksrud (60) som ny direktør for Kværner etter Steinar Røgenes, som går over i en ny stilling i konsernet

Henriksrud er for tiden prosjektleder for oppgraderingen av Njord A, som er Kværner sitt største prosjekt, og han vil følge dette viktige prosjektet videre. Det er dermed ikke bestemt når han vil tiltre som verftsdirektør.

Henriksrud er opprinnelig fra Dokka, men har bodd  på Stord siden han begynte som planlegger ved verftet i 1982, opplyser selskapet.

Til Karmøy

Kommunikasjonssjef Margareth Langebro er også på flyttefot. Hun har takket ja til jobben som kommunikasjonssjef i Karmøy kommune, og kommer fra tilsvarende stilling i Helse Fonna.

– Nå har jeg vært i Helse Fonna i 12 år og var klar for nye utfordringer, sier den nyansatte kommunikasjonssjefen, som har ledererfaring fra bl.a. TV-Haugaland.

Røde Kors

En annen som skifter beite er André Sæbø, som går fra spennende jobb som markedssjef i hurtigvoksende Vigilo på Raglamyr til daglig leder i Røde Kors Haugesund. Vigilo er et IT-selskap som leverer kommunikasjonsløsninger  til barnehager, SFO og skoler over hele landet.

Sæbø var markedssjef i Haugesund Sparebank gjennom flere år før han for knapt ett år siden forlot banken til fordel for  Vigilo,. Han begrunner jobbskiftet slik:

– Jeg er glad i folk, det å jobbe med og for mennesker. Nå høres det kanskje ut som det ikke er mennesker i Vigilo, for det er jo en kjempegjeng som jobber der. Men det er mye system og kan fort oppleves som litt for stor avstand til kundene våre. Jeg liker å være tett på. Kjenne på pulsen, sier Sæbø til havis.no

Til Stavanger

Haugesund kommunes omsorgssjef Pernille Lysaker er også på flyttefot og blir ny fylkestannlege i Rogaland. Men Pernille Lysaker flytter ikke fra Haugesund.

-Jeg skal pendle til Stavanger, fordi jeg vil bo i Haugesund. Men jeg må på hybeljakt i oljebyen, sier Pernille Lysaker til Haugesunds Avis. Pernille Lysaker (49) har i tre og et halvt år vært omsorgssjef i Haugesund kommune med ansvar for 700 ansatte. Tidligere har hun vært resultatenhetsleder ved Vardafjell helsehus og hun har vært i ledende stillinger i 20 år.