Sjekker temperaturen i næringslivet

10.12.2020
Medlemsundersøkelse skal avdekke bildet for 2021
Næringsforeningen har med jevne mellomrom gjennomført undersøkelser for å kartlegge situasjonen i næringslivet. Innsikten blir brukt både i formidlingsarbeidet og til å tilpasse aktivitetstilbudet ut mot medlemmene.

Adm. dir i Næringsforeningen, Bernt Jæger, opplever at det nå mer enn noensinne er interesse for denne innsikten.

-Vi representerer en medlemsmasse som strekker seg over hele Haugalandet. Derfor blir vi ofte brukt som en temperaturmåler for næringslivet i regionen, forklarer han.

Han oppfordrer bedrifter til å svare på spørreundersøkelsen som går ut på mandag. Fokuset i undersøkelsen er utsikter for 2021.

-For at vi skal kunne gi best mulig svar til media og politikere og andre interessenter er vi avhengig av gode tilbakemeldinger fra næringslivet. Vi har hatt god respons på undersøkelsene vi har sendt ut så langt, og oppfordrer bedriftsledere til å ta seg tid til å svare på årets siste undersøkelse, sier han.

Resultatene skal etter planen legges frem på et arrangement i løpet av januar.

Med godkjent vaksine i horisonten, synkende smitterate og ikke minst et helt nytt år håper Jæger at han kan presentere positive tall på arrangementet.

-Men det er langt fra en selvfølge. Vi vet at mange har hatt en tøft periode og vil fortsette å halte også gjennom 2021. På den andre siden er det viktig å fokusere på det som er positivt. Forhåpentligvis vil svarene på undersøkelsen hinte om bedring i noen bransjer, sier Jæger.