Skal levere til Røkke

14.02.2018
Jorunn Håvardsholm og Helifuel skal levere til Kjell Inge Røkkes nye forskningsfartøy
Nylig sikret Helifuel også seg kontrakt på leveranse av helikopterfyllesystem til REV, det nye
forskningsfartøyet til Kjell Inge Røkke.

– Det er utrolig spennende å levere og tilpasse våre leveranser til forskjellige applikasjoner. Til slike spesialfartøyer er plass normalt et vesentlig kriterium. Til forskjell fra leveranser til typiske oljeplattformer som Mad Dog II, kreves spesialtilpassede, gjerne kompakte løsninger og hvorav deler av systemene bygges inn i skipet, sier Håvardsholm.

Som følge av flere kontrakter den siste tiden har Helifuel gjort flere nyansettelser.

– Vi har lagt bak oss et godt 2017 som resulterte i 20% omsetningsøkning fra 2016. Resultatene har også fulgt etter. Året har også innbefattet flere nyansettelser, det er veldig gledelig, sier daglig leder Jorunn Håvardsholm til sysla.no.

En av kontraktene er en større leveranse til BP Mad Dog 2 prosjektet i USA, som er en forlengelse av BP’s største oljefunn i Gulf of Mexico. Selskapet skal levere helikopterfyllesystem designet og produsert i Sveio, og levering skal skje i høst og kjøpes inn av Samsung verftet i Korea. Dette sikrer basisvirksomheten til Helifuel første halvdel av 2018.

– Det er et svært engineeringkrevende prosjekt. Det er også særdeles gøy å se at vi sikrer disse komplekse prosjektene. Her kreves god forståelse av det amerikanske markedet. Vi har gjennom årene etablert en sterk posisjon i USA etter leveranse av flere tyngre systemer til denne verdensdelen, sier den daglige lederen.