Skifter navn!

17.07.2019
Norwegian Clean Energy Cluster (NCEC) skifter nå navn til RENergi-programmet, og fokuserer arbeidet med å skape bærekraftig økonomisk vekst og fremtidsrettede grønne arbeidsplasser i hele regionen.
Med oljekrise og strenge internasjonale klimamål som bakteppe, startet det regionale RENergi-progammet som Norwegian Clean Energy Cluster (NCEC) i 2016, initiert av ti kommuner på Haugalandet. Samlet utgjør Haugalandet en sterk energiregion som både har kompetansen, de grønne energiressursene og infrastrukturen som er nødvendig for å kunne sikre smarte og gode løsninger for økonomi, klimaeffekt og en grønnere hverdag.

Sammen med en rekke næringsaktører og kompetansemiljøer tilrettelegger RENergi-programmet for utvikling av teknologi som kan fange opp spillenergi fra industrien og omdanne den til en grønn og kortreist ressurs. Miljøskadelig avfall fra én næring kan dermed bli en grønn energiressurs for andre næringer. Målet er at slike synergier skal skape økonomisk vekst og fremtidsrettede grønne arbeidsplasser i hele regionen.

Tydeligere kommunikasjon
Når NCEC nå endrer navn til RENergi-programmet, er det i hovedsak for å forenkle og tydeliggjøre hva programmet er og har som misjon.

– Det opprinnelige navnet ble for langt og vanskelig for folk å huske. Vi håper RENergi-programmet bidrar til tydeligere og enklere kommunikasjon rundt det viktige arbeidet som gjøres i energiklynge-programmet, sier Annette Sæther, næringssjef i Tysvær kommune og program-koordinator for RENergi-programmet.

RENergi-programmet arbeider med en rekke konkrete prosjekter i hele regionen:

Giftig røyk blir grønn ressurs i Sauda
I Sauda arbeider Eramet Norway med å omdanne fabrikk-røyken til varme og energi. Som en del av RENergi-programmet har Sauda også satt i gang et stort forprosjekt for å se på hvordan de industrielle sidestrømmene kan utnyttes til grønn vekst ellers i kommunen.

Landets hydrogenhovedstad
Gjennom H2 Valley arbeider RENergi-programmet for at Haugalandet skal bli Norges hydrogenhovedstad. Hydrogen er det eneste reelle nullutslippsdrivstoffet i tillegg til batterilading, og vil bidra til å kunne nå klimamålet om nullutslipp i transportsektoren. Det eneste som kommer ut bak et hydrogenkjøretøy er helt ren vanndamp.

Biodrivstoff
Det norske selskapet Biofuel Development er partner i RENergi-programmet, og har satt seg som mål å løse to globale utfordringer: Produksjon av fornybart drivstoff til luftfarten, og samtidig redusere de voksende globale avfallsproblemene.

Smarte og grønne byer og bygder
United Smart Cities er et globalt nettverk for smartby- og regionsutvikling i regi av FN. Over 1000 byer, tettsteder og regioner har så langt blitt en del av prosjektet, og det er foreslått at Haugesund og regionen blir medlem. Konferansen «Grønne byer og bygder» i Haugesund 23. august er forankret i RENergi-programmet, og her blir det blant annet fokus på FNs satsing på bærekraftig by- og samfunnsutvikling, og hvordan Smart and Sustainable Cities kan være et nyttig verktøy for kommuner i vår region.

Sæther administrerer RENergi-programmet sammen med Øyvind Olsen. Programmet eies av Haugaland Veksts Regionråd (Bokn, Etne, Haugesund, Karmøy, Sauda, Suldal, Sveio, Tysvør, Utsira, Vindafjord og Rogaland Fylkeskommune), mens ordfører i Tysvær er programansvarlig. Les mer om RENergi her.