Skjerper kampen mot arbeidskriminalitet

17.01.2018
Regjeringen vil skjerpe kravene til offentlig sektor for å få bukt med svart arbeid
- Vi har lenge kjempet mot useriøse aktører, og har utarbeidet en egen strategi med partene i arbeidslivet. Vi har innført en rekke tiltak, blant annet krav til maks to ledd i leverandørkjeden og krav til lærlinger. Likevel ser vi at det må gjøres mer, og at arbeidet må følges opp tettere, sier arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie (H) til Byggeindustien.Ikledd hjelm, vernesko og refleksvest fikk hun tirsdag en omvisning i det nye Nasjonalmuseet som er under oppføring på Vestbanen i OsloUnder besøket presenterte hun regjeringens nyeste grep for å bekjempe arbeidslivskriminalitet.

Offentlige virksomheter skal for første gang gis en såkalt fellesføring om at anskaffelser skal gjennomføres og følges opp på en slik måte at det motvirker arbeidslivskriminalitet.Fellesføringen innarbeides i tildelingsbrevene for 2018, som sendes ut i disse dager.

- Målet er å tydeliggjøre offentlig sektors ansvar i tildelingsbrevene, og bevisstgjøre underliggende etater og virksomheter om deres ansvar for å bidra i kampen mot useriøse aktører. Samtidig skal de følges opp tydeligere og de skal rapportere tilbake om hvordan de følger opp oppdraget, sier Haugli til bygg.no.