Slår ring om Høgskolen

06.06.2011
I en høringsuttalelse om Høgskolen Stord/Haugesunds framtid mener Næringsforeningen det er viktig å bevare og utvikle Høgskolen som en selvstendig institusjon i regionen.

- En oppsplitting av HSH vil forsterke inntrykket av en region som filialiseres, og der beslutningsmyndighet flyttes til steder utenfor regionen.
HSH er også en av få institusjoner som har forankring i begge regioner, og som er med på å skape regional identitet, heter det i høringsuttalelsen.

Men Næringsforeningen setter klare krav til HSH. Skolen må ta næringslivets kompetansebehov på alvor, utvikle spisskompetanse på definerte områder og spille en mer aktiv rolle i det regionale bildet.

- Høgskolen skal være en regional drivkraft og sentral aktør i samfunnsdebatten. Her mener vi skolen har et forbedringspotensiale, skriver HN i sin høringsuttalelse.

Her finner du hele uttalelsen i sin helhet: