Slik gikk det med den maritime næringen

04.01.2021
Ny rapport fra Maritimt Forum viser liten omsetningsnedgang i 2020
Omsetningen i den maritime næringen på Haugalandet og i Sunnhordaland i 2020 var på 47,94 milliarder kroner. Det er en liten nedgang fra 2019 på kr 800 millioner.

Det kommer frem i en rapport fra interesseorganisasjonen Maritimt Forum.

- Det var i begynnelsen av året å forvente at vi i 2020 kunne ha sett en økning i omsetning sammenlignet med 2019, og at en slik økning ville ha brakt oss nær omsetningstallene fra 2014 og 2015, altså årene før offshorekrisen slo inn, men koronakrisen endret på dette. Samtidig er svekkelsen i omsetning langt mindre en svekkelsen i sysselsetting, skriver Maritimt Forum i rapporten.

Maritime næringer i regionen ansetter 16 279 personer. Nedgangangen i sysselsettingen fra 2019 er på 812 personer- eller 4,75 prosent.

-Den har relativt sett rammet norske og utenlandske sjøfolk noenlunde likt, men i absolutte tall er nedgangen i antallet utenlandske sjøfolk om lag dobbelt så stor som nedgangen i antallet norske sjøfolk, heter det i rapporten.

Utsettelser preget markedet for offshore vind

Bedriftene beregnet i fjor at 10,6% av omsetningen i 2020 ville være rettet mot offshore vind. Det var vel optimistisk. Andelen endte på 5,05 prosent.

Noe av grunnen er imidlertid utsettelser av prosjekter som følge av pandemien, heter det i rapporten.

For 2021 anslår bedriftene at omsetningen rettet mot offshore vind blir 8,5 prosent.

Her kan du lese hele rapporten