Smeller til i vindkraft

22.10.2019
Østensjø-rederiet i Haugesund drar til med fire nybygg i et sterk voksende vindmarked offshore.
For å møte den voksende etterspørselen i offshore vindmarkedet har Østensjø Rederi inngått en intensjonsavtale om å bygge fire Commissioning Service Operation Vessels (CSOV), heter det i en pressemelding  fra selskapet.

Disse fartøyene er designet for operasjoner knyttet til konstruksjon og vedlikehold av offshore vindparker. Fartøyene skal ifølge rederiet være forberedt for framtidig installasjon av nullutslippsteknologi.

Skipene vil bli levert fra 2022 og utover. De 88,3 meter lange fartøyene, skal brukes som moderskip for turbinteknikere som utfører utrustning- og vedlikeholdsarbeid på offshore vindturbiner. De vil få lugarer og fellesarealer av høy standard og kan ha plass til 97 teknikere og en besetning på 23, totalt 120 personer om bord.


– Nybyggingsprogrammet er veldig spennende for Østensjø Rederi. Det forventes en betydelig vekst innen offshore vindmarkedet de neste tiårene. Vi har arbeidet i offshorevind siden 2016, og med leveringen av våre to første spesialbygde Service Operation Vessels (SOV) i 2018 etablerte vi oss som en viktig aktør i markedet. I tillegg til våre eksisterende fartøy, der to er på lange kontrakter med Ørsted, vil nybyggene ytterligere styrke vår posisjon innen offshore vind, sier Kenneth Walland, administrerende direktør i Østensjø Rederi i pressemeldingen.


– For Østensjø er det viktig å kontinuerlig drive utviklingen av miljøvennlige teknologi og vi er sterke i troen på at disse fire CSOVene vil bli de første skipene i markedet med nullutslipp, sier Walland.


De fire CSOVene er designet av Salt Ship Design på Stord, i tett samarbeid med Østensjø Rederi. Skipene vil bli bygget av Astilleros Gondan i Spania. Samme verft har allerede levert 13 skip til Østensjø Rederi

Vil du motta nyhetsbrev og invitasjoner?
Arrow

Hovedsamarbeidspartnere

Haubo
SPV
Karmsund havn
Vassbakk & stol
Haugesund sparebank
Haugaland Kraft
Gassco
Dnb
Tveit
Hatteland