Spår hudsholdningen et godt år

19.01.2012

Verdensbanken forbereder seg på en global økonomisk krise. Regjeringen spår lavere vekst enn tidligere antatt. Men for norske husholdninger ser ikke 2012 så aller verst ut likevel.

Analytikerne i DNB Markets erkjenner at utsiktene er usikre for verdensøkonomien, men de tror likevel på reallønnsvekst, rentekutt og økte boligpriser.

– Vi stipulerer reallønnsveksten til 3 prosent for 2012, den samme veksten som i fjor. Dessuten tror vi renta vil holde seg lav lenge, og at det kommer et rentekutt i mars. Boligprisene kommer til å stige, men ikke så mye som i fjor, sier seniorøkonom og Ølensbu Kjersti Haugland i DNB Markets til NTB.

Det er i hovedsak de høye oljeinvesteringene som sørger for å smøre norsk økonomi og kompensere for svikten i etterspørselen etter andre varer og tjenester.

– Lavere vekst

Finansminister Sigbjørn Johnsen (Ap) fant grunn til å varsle om lavere økonomisk vekst da han møtte i Stortingets spørretime onsdag. Han viste til at Verdensbanken har nedjustert sine forventninger kraftig og nå anslår en vekst på 2,5 prosent i år.

– De nye vekstanslagene tyder på at det blir en lavere vekst enn vi tidligere har sett for oss. Det vil også påvirke veksten i Norge, sa Johnsen.

Onsdagens prognoser innebærer en betydelig nedjustering sammenlignet med prognoser fra juni i fjor, da Verdensbanken så for seg en global vekst på 3,6 prosent i år. I fjor lå den globale økonomiske veksten på 2,7 prosent.

Det er både de økonomiske krisetidene i Europa og en bremsing av veksten i de framvoksende økonomiene i Asia som er begrunnelsen for å redusere vekstanslagene.

I Norge har regjeringen i sitt budsjett for i år lagt opp til en vekst i bruttonasjonalprodukt for Fastlands-Norge på 3,1 prosent.

Rentekutt

I desember satte Norges Bank ned styringsrenta med et halvt prosentpoeng. Finansministeren mener det viser at førstelinjeforsvaret i norsk økonomi virker.

– Det er et tiltak som både skuer framover og som tar høyde for at det nå blir lavere vekst i Europa, sa Johnsen og la til at regjeringen følger den økonomiske situasjonen nøye.

Fremskrittspartiets finanspolitiske talsmann Ketil Solvik-Olsen er ikke beroliget.

– Statsråden nevner ikke et eneste tiltak regjeringen har liggende klart, sier han.

Frp mener at regjeringen bør utnytte handlingsrommet som ligger i at norsk økonomi fortsatt er sterk, og sette inn motkonjunkturtiltakene på investeringer samfunnet trenger.

– I 2008 så vi at tiltakene førte til for stor oppblåsing av offentlig sektor. Derfor er vi opptatt av å få klarhet i regjeringens strategi, sier Solvik-Olsen.

Dårlige utsikter

Det internasjonale pengefondet (IMF) ba onsdag sine medlemsland om å stille ytterligere 500 milliarder dollar til rådighet mot gjeldskrisen i eurosonen. Beløpet tilsvarer 3.000 milliarder kroner.

Sjeføkonom Justin Lin i Verdensbanken sa tidligere samme dag at eurokrisen synes å være under kontroll, samtidig som det fortsatt er en reell risiko for globale nedgangstider.

Verdensbanken mener også det ligger an til lavere vekst i utviklingsland. I stedet for et tidligere anslag på 6,2 prosents vekst, er anslaget for 2012 nå på 5,4 prosent.

I Brasil og India har veksten allerede begynt å avta. Også Russland, Sør-Afrika og Tyrkia opplever at økonomien går tregere, men i noe lavere grad.

I 2013 er det beregnet en vekst i utviklingsland på 6 prosent, men situasjonen er ifølge Verdensbanken svært usikker. Det er fortsatt fare for at nedgangen i Europa og den svekkede veksten i utviklingsland forsterker hverandre, og at veksten blir enda svakere enn beregnet. (©NTB)