Spår opphetet vedlikeholdsmarked
30.11.2012
Sist uke, under Nordområdekonferansen i Harstad, holdt direktør i service-selskapet Aibel, Erling Matland, foredrag med tittel: "Hvordan samarbeider og bidrar de store kontraktørene med lokale selskaper?"
Han pekte først på en del utviklingstrender innen vedlikeholds- og modifikasjonsmarkedet, som han mener kommer til å bli svært hett i tiden som kommer.
- Det er kjempevekst i dette markedet, og jeg tror ikke vi engang har sett konturene av hvor opphetet markedet kommer til å bli fremover, sa Matland. Han fortalte videre om deres nordnorske prosjekter, som inkluderer Shells Draugen, og Statoils Snøhvit.
Han la ikke skjul på at det var utfordringer knyttet til rekruttering i nord.
- Det blir spennende å se når Goliat kommer på plass. Statoil har jo allerede rekruttert 30 av våre i Hammerfest, sa han lett humoristisk.
- Dette må vi må bare leve med, og se om vi får folk til å flytte til Hammerfest. Med oss, Statoil og Eni der, så får vi det til, sa han videre.
Matland fortalte videre at Aibel i 2011 bidro med omkring fire milliarder i oppdrag til leverandører. Men 80 prosent av dette gikk gjennom Statoil og Shells rammeavtaler.
- Dette kan nok kanskje løses noe opp i, sa Matland.
- I 2011 kjøpte Aibel varer og tjenester lokalt for 25 millioner kroner. Det er nok ikke så mye i forhold til aktivitetsnivået, men dette tror jeg vil øke, sa han før han presenterte mål og filosofi for selskapet.
- Vi vil ha kortreiste varer og tjenester. Vil ikke ha prefabrikerte varer fra Haugesund, sendt til Sandnessjøen. Vi vil være 100 prosent lokal på alle lokasjoner.