Spotprisen i Sør-Norge har brutt sammen

21.09.2011
På grunn av mye nedbør over lang tid og reduserte eksport muligheter, har prisene i spotmarkedet brutt fullstendig sammen. Uke 37 startet med en områdepris på 13,58 øre/kWh.

Det er lenge siden vi har sett prisene nede på disse nivåene. Tirsdag knakk prisen helt sammen, og gjennomsnittlig områdepris ble 3,4 øre/kWh. Når prisen for onsdag steg til ”hele” 11,6 øre/kWh trodde de fleste at markedet skulle ta seg noe opp igjen, for det var vel ingen som trodde at vi for torsdagen skulle se en gjennomsnittlig områdepris på 2,29 øre/kWh.

I følge en nyhetssak på Haugaland Kraft sine hjemmesider var fyllingsgraden i de norske vannmagasinene på 81,2 prosent ved utgangen av uke 36. Dette er en forbedring på 2,2 prosent fra uken før. Magasinfyllingen er fortsatt 4,4 prosent under medianverdien. Denne statistikken kan være noe misvisende da de aller fleste små og mellomstore magasinene nå har tilnærmet 100 % fyllingsgrad, mens det fortsatt er god plass i flerårs magasinene etter kraftig nedtapping de to siste vintrene. Det er ikke forventet at disse vannmagasinene skal fylles opp i løpet av høsten, selv med fortsatt mye regn.

Haugaland Kraft melder at alle kunder som har markedsbaserte strømprodukter som for eksempel FELLESKRAFT nå drar nytte av de ekstremt lave områdeprisene. Selskapet tror det er liten fare for at vi skal se de ”skyhøye” prisene kommende vinter, men vi må helt sikkert forberede oss for høyere priser enn det vi har sett de siste dagene. Med en normal værtrend fremover tror de at prisen ut til sine kunder vil være ca 50 øre/kWh for første del av vinteren.

Haugaland Krafts Felleskraft-pris ble redusert med hele 8,55 øre/kWh fra uke 35 til uke 36. Hvor langt den kommer ned for de neste ukene gjenstår å se.

Les hele saken på Haugaland Krafts hjemmesider her: