Steinsvik Group fikk Tysvær-pris

08.01.2012
Steinsvik Group på Frakkagjerd er tildelt Tysvær Næringsforums næringspris. Bedriften representerer en type virksomhet kommunen trenger flere av, mener juryen.

Tysvær Næringsforum er en av Haugesundsregionens Næringsforenings 23 næringsorganisasjoner, og en medlemsorganisasjon for bedrifter lokalisert i Tysvær kommune.

Forumet deler ut en næringslivspris der formålet med prisen er å skape oppmerksomhet om det positive som skjer innen næringslivet i kommunen og/eller å gi honnør til virksomheter og enkeltpersoner som bidrar positivt til utvikling av næringslivet og lokalsamfunnet.

Gruppen som tar den endelige beslutningen om tildeling og som består av representanter fra Tysvær kommune ved ordfører Harald Stakkestad, varaordfører Kristine Aurdal, leder i Tysvær Næringsforum, Magnar Halvorsen og Inger K. Haavik fra Haugaland Vekst, kom fram til tre gode kandidater til Næringslivsprisen for 2011.

Prisen består av et trykk av Tysvær kunstneren Liv Sørvaag. Prisen er muliggjort gjennom økonomisk støtte fra Sparebank1 - SR-Bank og Tysvær kommune. Prisen deles ut for 15. gang i 2011.

Bedriften som ble valgt ut, Steinsvik Group, er en type bedrift en gjerne ser for seg flere av i kommunen. De opererer innenfor bransjer som krever høy kompetanse, innovasjon og utvikling. Bedriften er lokalisert både lokalt, nasjonalt og globalt. På hovedkontoret i Tysvær har de ca 60 ansatte, men har også avdelinger i Bergen, Trondheim og Tromsø. I tillegg har de egne selskaper i Skotland, Chile og Tyrkia. Totalt er det ca 77 ansatte i konsernet.

De opererer i en konkurranse- og konjunkturutsatt bransje, men har klart å posisjonere seg til å bli verdensledende innen kameraovervåking og er nr 2-3 innen foringsystemer til oppdrettsbransjen, Orbit GMT. De har sørget for å ha flere ben å stå på, blant annet driver de med maskinering av produkter for oljebransjen, de utvikler broløsninger, har eget elektrofirma og arbeider kontinuerlig med nye produkter. Ett av disse er Ocean Diamond, et nedsenkbart oppdrettsanlegg.

Steinsvik Group ser for seg fortsatt vekst og har et potensiale for en betydelig økning av omsetningen. Når det gjelder oppdrett er de avhengige av investeringsviljen i bransjen, men innenfor oljerelatert industri ser de for seg store muligheter framover.

Steinsvik Group er en representant for en type bedrifter en gjerne ser for seg flere av i kommunen. Med de store næringsområdene som nå er under utvikling, Haugaland Næringspark og Aksdal Næringspark, bør det ligge til rette for en svært positiv utvikling videre. Disse vil gi store muligheter for etablering av nye og spennende bedrifter og dermed interessante arbeidsplasser i kommunen i årene som kommer.