Stort vindmølleprosjekt til Husøy
27.03.2019
Komponenter som naceller, hub enheter, trafoer osv blir lastet i Esbjerg Danmark. Vindmølle bladene blir lastet i Świnoujście Polen, mens tårnseksjonene kommer inn på eget skip fra Asia.
Tårnseksjonene fra Kina losses først inn på terminalen på Husøy og transporteres til dedikert lagringsområde på den nylig utbygde havnen. Sea-Cargo skipet SC Astrea vil deretter anløpe Husøy to ganger i uken for å flytte komplette vindmøllsett til Kvinesdal. Prosjektet starter i månedsskiftet april/mai.
Sea-Cargo har bred erfaring med å frakte vindmøller, og har fraktet over 500 komplette møller fordelt på 15 prosjekt siden 2011. «RORO har ett betydelig fortrinn da det gir en betydelig raskere laste/losse operasjon, samtidig som det begrenser risiko for skade på last. Sea-Cargo er stolt over nok engang å ha fått tillitt fra en av de største produsentene i markedet, og ekstra hyggelig er det at oppdraget denne gangen også inkluderer landsiden av prosjektet. Landsiden ivaretas av vårt nye felles stevedoreselskap Haugesund Stevedoring», sier Dag Tarberg - Direktør Sea-Cargo Agencies & Landbased Services
Haugesund Stevedoring AS Sea-Cargo er en av hovedaksjonærene i det nye selskapet Haugesund Stevedoring AS. Det er de som skal utføre lossing/håndtering på Husøy. Selskapet, som ble stiftet høsten 2017, er et samarbeidsprosjekt mellom de store aktørene i Karmsund Havn. «Vi har gjort store investeringer på utstyrsiden for å kunne gjøre dette, og er godt i gang med opplæring av personell, så nå gleder vi oss bare til å komme i gang», sier Claudia Moya, sier daglig leder i Haugesund Stevedoring).
Ny rute mellom Polen og Norge
Det er vindmølle kontrakten som gir grunnlag for den nye RORO ruten mellom Polen og Norge. I tillegg skapes det ett nytt tilbud mellom Polen og Danmark, samt mellom Polen og UK. I Sea Cargo har vi stor tro på lokal tilstedeværelse, slik at vi kan garantere kvalitet i våre kunders varekjede. Vi har derfor nylig satt opp kontor i Świnoujście, som vil jobbe med å utvikle den nye godsruten videre.
Karmsund Havn Karmsund Havn har nå fullført byggetrinn en av den store terminalutvidelsen på Husøy. I første omgang har utvidelsen bestått i å bygge 70.000 m2 nytt areal, ny containerterminal, ny ro-ro terminal (terminal for rullende last) og etablering av ny kai.