Strålende Haugesunds-reklame
28.06.2011
- Dette må du bare se, kommer det ivrig fra en heseblesende Tor Kyvik. Han blar oss gjennom side etter side med tekst og bilder fra Røvær, Ryvarden, Vibrandsøy, Lothes Mat & Vinstue, Museet og selvfølgelig; hans egen bedrift HJ Kyvik.
Pent designet og med historisk penn drar reporter Bo Madestrand og fotograf Mikael Olsson oss gjennom sildehistorien fra de rike fiskeriene til industriell foredling.
"For ett århundre siden var sild fattigmannskost. Nå ender sildereisen fra et stormfullt Nordsjøen til tallerkener på Scandinavias beste restauranter," heter det i reportasjen, som tar oss med til ulike miljøer på Haugalandet.
Haugesund beskrives som "the capital of norwegian herring industry" og omtales i fordelaktige vendinger både hva fagkunnskap, natur og nytelse angår. The Kyvik-family vies bred oppmerksomhet, og Tor Kyvik selv beskrives som en levende antikvitet.
Finn Lothes historiske spisested ved Smedasundet avlegges også et besøk, og eieren selv siteres slik:"Alle trodde vi var galne som startet restaurant her. Nå er havneområdet tyngdepunktet i byens uteliv".
Også museumsbestyrer Mads Ramstad må tegne sitt bilde av Haugesund. Han skryter av omstillingsevnen i byen:
"Haugesund er alltid klar til å snu seg rundt, og finner alltid nye levebrød. Men det er sjøen som alltid er fundamentet."