Svært få lærlinger dropper ut

21.06.2011
Av 116 lærlinger er det kun to som ikke gjennomfører lærlingetiden, og tre som er innvilget permisjon, heter det i et nyhetsbrev fra OFT (Opplæringskontoret for Teknologifag på Haugalandet).

– Jeg tolker dette som et uttrykk for at det er god match mellom bedrift og den enkelte elev,
sier styreleder Olav Steinnes i OFT, og legger til at denne matchen må sees som resultatet av et
godt forarbeid på flere områder, blant annet:

1. Prosjekt til fordypning, som gir grunnlag for elevene til å gjøre kvalifiserte valg,
2. Veilederopplæring, som standardiserer og kvalitetssikrer relasjonen mellom bedrift og lærling.
3. Lokale læreplaner, som konkretiserer og detaljerer hva lærlingene skal kunne etter endt læretid.

- Disse er hver for seg viktige faktorer, men samlet utgjør de en unik kvalitetssikring i arbeidet
med å nå OFTs overordnede mål: Å sikre industrien på Haugalandet framtidig kompetanse og rekruttering, sier Steinnes

Opplæringskontoret for Teknologifag på Haugalandet.(OFT) representerer 36 teknologibedrifter og 16 lærefag.
Kontoret ble etablert i 2004 for å øke fokus på fagutdanning i industrien, kvalitetssikre opplæring i bedrift og sikre rekruttering.
Siden oppstart har Haugalandet fått 282 nye fagarbeidere gjennom OFT.
OFT gir informasjon og veileder ungdom ved valg av lærefag, og står for oppfølging gjennom hele læretiden.
Pr. juni er 116 lærlinger tilknyttet kontoret.

OFT´s styre:
Olav Steinnes, Hydro Karmøy (leder)
Eivind Veim, Aibel
Reidar Tollefsen, Norsk Industri