Teknologi og filosofi er nøkkelen

18.11.2011
Å være best på teknologi og ha en åpen og søkende ledelsesfilosofi er suksessfaktorer i det lille oljeselskapet Lundin. Haugesunderen Hans Christen Rønnevik gav smakebiter for en fullsatt sal med næringsfolk i Haugesund.

Rønnevik, med tilnavnet "Trollmannen" (DN) fordi han fant olje der andre hadde gitt opp, leverte et engasjerende og faktabasert foredrag under Næringsforenings lunsjmøte onsdag. En fascinerende reise fra etableringen av det norske oljedirektorat tidlig på 70-tallet til funnet av gigantiske Avaldsnes-feltet i Nordsjøen i august 2010.

Rønnevik hevdet at det er lettere å finne olje i dag enn under starten på 70-tallet fordi teknologien er så mye bedre. Men Lundin har som abisjon å ligge i forkant på det teknologiske området, og har derfor inngått avtaler med flere firma om å fullføre teknologiprosjekter som ennå ikke er ferdig utviklet.

- Samtidig har vi en ledelsesfilosofi som er tuftet på nysgjerriget og en forventning om at vi aldri er utlært, sa Rønnevik, som er på jakt etter nytt gull i Nordsjøen. Han tror det fortsatt er mye å finne, men at leteaktiviteten må opp.