Tok hele gjengen med til Spania

27.09.2018
Storentreprenør Risa tok like godt 530 ansatte med på jubileumstur til Spania. 10 % av dem kom fra nordfylket.
Det er  70 år siden Risa-eventyret ble startet av tre brødre på Nærbø i Rogaland. Det ønsket det familieeide selskapet å feire sammen med de ansatte.

Fra Haugalandet deltok et sekstitalls medarbeidere, Risa har bygd opp en egen avdeling i nordfylket, som holder til på Husøy.

– De ansatte er en del av Risa-familien, sa eier Bjørn Risa under jubileumsmiddagenStyreformann Petter Eiken i Risa-gruppen la også vekt på at dette er en bransje der menneskene er den viktigste ressursen.

– Maskiner er mest et spørsmål om å ha penger til å kjøpe dem, men skal du gjøre suksess må det gode folk til. Flinke folk er grunnressursen vår, det er derfor Risa-kulturen og «Ekta vare» er så viktig, sa han under jubileumstalen..

Både administrerende direktør Trond Viding Tvedt og Bjørn Risa fulgte opp styreformannens ord og kunne ikke skryte nok av de ansatte.

– Vi vokser der vi skal vokse og går ned der vi skal gå ned, sa Tvedt og viste til at omsetning og inntjening peker riktig vei mens H-verdier og sykefravær viser en fin utvikling nedover.

Bjørn Risa kaller seg til daglig kultursjef, og benyttet anledningen til å fremheve betydningen av å bygge videre på Risa-kulturen.

– Den dagen jeg ikke er en god kultursjef gjør jeg ikke jobben min som eier, sa Risa.

Til sammen 530 ansatte med følge okkuperte tre hele fly. I Salou ble gatene og strendene fylt med røde Risa-T-skjorter og smilende medlemmer av «Risa-familien», skriver Risa i meldingen.

Underveis var det strandaktiviteter, god mat og ikke minst festmiddag på lørdagskvelden. Det hele ble løftet til uante høyder av konferansier Alex Rosen som var i storform.

– Fantastisk gildt og kulturbygging av beste slag. Selv måtte jeg innse at laget mitt ikke vant helt fram under sandvolleyturneringen, men i slikt selskap gjør det ingen ting, sier Bjørn Risa.