Tok sjeldent fagbrev

04.07.2019
Thor Christian Økland i midten sammen med Peder Mosdal til venstre( OPPTEK) og administrerende direktør Kjell Sternhoff hos Olaussen Metall A/S Foto: Trine Styve Varlo
Thor Christian Økland har fått et sjeldent fagbrev i støperifaget hos Olaussens Metall
En gladsak fra Haugesunds Avis som inspirerer de som er opptatt av fagbrev og god fagutdannelse:

– Jeg var litt nervøs ja,  men jeg greide det og gjorde alt jeg skulle. Det meste hadde jeg laget før slik at jeg kjente  prosedyrene godt, sier Thor Christian Økland og får befridd seg for støperi-«uniformen». Med temperaturer på fra 900–1200 varme Celsius-grader, blir HMS-rutinene uhyre viktige. Under fagprøven som varer i tre dager for dette faget, laget han blant annet  en firetommers mutter, en oljelokk-kjøler og tre ulike foringer til bruk om bord i skip i dokk.

– Til oppgaven hører risikoanalyse og en fysisk test av produktet du lager- rett temperatur og rett materialinnhold må til, forklarer Økland

– Du e ' så gode, Thor Christian. 19-åringen kikker bort på sjefen, administrerende direktør Kjell Sternhoff i Olaussens Metall AS.

Bakgrunnen for Sternhoffs ros er at fagprøven innen støperifaget når er avlagt til karakteren Meget godt. At et tilbud om fast jobb henger med på rosen, gjør det hele enda bedre for den unge mannen.