Tviler på effekten av fire felt
29.10.2019
Utredningen vurderer også smalere firefeltsveier mot den standardiserte firefeltsveien– begge med 110 km/t som fartsgrense.
Vegvesenets normaler tilsier i dag at to-felts veier med forbikjøringsfelt og midtdeler bygges i områder hvor trafikken 20 år fram i tid ventes å ligge mellom 6000 – 12.000 ÅDT.
Spørsmålet er hva vi oppnår ved like gjerne å bygge firefelts vei i stedet for to/trefelts?
Vurderingene er gjort i form av samfunnsøkonomiske analyser. Det er beregnet at firefeltsvei i stedet for to/trefeltsvei kan gjelde ca. 1 000 km av veinettet.
Noen av utredningens konklusjoner:
- Utbygging av 1000 km med 2/3 felts vei koster samlet mellom 125 og 200 milliarder kr.
- De samme strekningene med firefelts standard vil koste mellom 200 – 500 milliarder kr.
- Den økte kostnaden i rene kroner vil dermed ligge i intervallet 75 til 300 mrd.kr.
Å bygge en to/trefelts vei som skiltes med 100 km/t framfor 90 km/t krever en rettere linjeføring og doble tunnelløp. Merkostnadene blir uforholdsmessig store, ifølge utredningen.
En casestudie i et reelt prosjekt viser at det er samfunnsmessig ulønnsomt å bygge vei som tåler 100 km/t framfor 90 km/t. Tidsgevinsten oppveier ikke økte investeringskostnader og økt ulykkesrisiko.
En studie av nytte/kostnad av to/trefelts vei og firefelts vei i fire konkrete prosjekt, viser at forskjellen i netto/nytte varierer. Men ikke i noen av utregningene blir firefeltsveien mer samfunnsøkonomisk lønnsom enn to/trefelts veien. (Beregninger er gjort med ÅDT 6 000, 9 000 og 12 000).
I tillegg øker arealbeslaget med bredere vei, uten at arealtapet er prissatt i disse beregningene.