Utskjelling- eller debatt..?

09.06.2009
Jeg var en av dem som ivret for åpne debattforum på nett. Det gjør jeg ikke lenger. Vi er i ferd med å forsøple debattkulturen her i landet og etablere arenaer for meningsløs utskjelling og persontrakassering.

Jeg har lenge hatt trang til å invadere det offentlig rom med disse refleksjonene. Professor i atferdsforsking, Erling Roland gav meg anledningen.

- Voksnes ukritiske bruk av debattsider på internett er med på å undergrave holdningskampanjer mot mobbing blant barn og unge, fortalte atferdsforskeren til riksmedia nylig.

Utskjelling av personer på nettet kan bli en modell for hvordan en kan behandle sine medmennesker, og gjør det vanskeligere med holdningsskapende arbeid mot mobbing i skolen.
Når voksne mennesker trakasserer og mobber andre i det offentlige rom, er lett for at barn og unge tar etter, sier Roland til NRK.

Siden jeg i sin tid var med å etablere Haugesunds Avis nettutgave har jeg hatt naturlig interesse av å følge med. Begrunnelsen for å etablere debattforum, var å skulle utnytte internettets umiddelbarhet. Fange opp spontane reaksjoner på hendelser og enkeltsaker og gi folk som følte terskelen for høy til å prege avisens leserbrevspalter, et fristed hvor de kunne få uttrykke sine synspunkter.
Kort sagt; etablere en arena for demokratisering av den offentlige debatt, et slags Gatas Parlament.
Lokkemiddelet var å tilby plass uten krav til fullt navn. Det skulle senke terskelen og sikre nettavisene god trafikk.

Trafikken kom. Debattforum på nett er blitt en viktig trafikkgenerator. Men er det blitt en viktig debattarena?

Jeg skal gi dere en smakebit. H-avis’ fotballforum er et av de mest populære her i regionen Alle som har vært på en fotballarena og hørt supporternes skjellsord mot dommer og motstandere vet at der går det hett for seg. Fotballforum på nett er heller ikke for pingler:

Her er et tilfeldig utvalg av hva FKH-trener Jostein Grindhaug har måttet tåle:

”Ein gjeng me sauer så blir trent av ein sleten bonde”
”La Grindhaug løpe fra halleluja-telt til halleluja-telt på Åkra”
”Lokale dottar te trenerar”
”Send jostein "tebars" te kanuttapylså!!!”
”Nå har det vore sånt kvart forbanna år. SÅ HOLD KJEFTEN PÅ DOKKE!”

Oppsiktsvekkende nok er brukere av avisens debattforum nå begynt å interessere seg for debattformen. Noen synes at grensen er nådd.:

- Vi lever i et demokrati hvor vi har ytringsfrihet, og folk skal selvsagt få lov til å uttale seg. Samtidig vil jeg anta et Mediehuset Haugesunds Avis ønsker at debattene skal være konstruktive, bidra til innsikt og få belyst problemstillinger fra ulike ståsted, skriver Kjetil.

Nettsjef Gaute Håkon Bleivik har prisverdig nok kastet seg inn i debatten. Han forteller at
h-avis.no har senket terskelen for når en artikkelkommentarforfatter kan bli blokkert, og ”dette er nettopp for at både de som skriver og de som leser kommentarene skal forstå at her har vi nulltoleranse for innlegg som ikke følger reglene våre.”

- Samtidig er det viktig for meg å understreke at debattantene får bryte meninger i et demokrati. Derfor lar vi både ros og ris mot enkeltpersoner bli stående. Disse personene (f.eks. Jostein Grindhaug) har også oppsøkt posisjoner som de må forvente at blir debattert i det offentlige rom. Våre nettsider er en del av dette rommet.”

Men kjære Gaute Håkon Bleivik: Det er da ikke ris eller ros som slynges mot Jostein Grindhaug. Det er mobbing av verste sort: En sleten bonde, en lokal trenerdott som trener en gjeng med sauer og heller burde løpt fra hallelujah-telt til hallelujah-telt på Åkra og blitt sendt tebars te kanuttapylså!

Dette er da ikke meningsbryting i et moderne demokrati. Det er skjellsord og personkarakterstikker som er fullstendig blottet for faglig eller samfunnsgagnlig innhold, og som kun har til formål å såre eller fornærme de impliserte.

Dette må en som søker posisjon tåle, pareres det fra mediehold.

Ja, mon det.
Atferdsforsker Roland minner om Grand Prix-finalen, der titusener av nordmenn sa sin mening om programleder Synnøve Svabø. Like mange meldte seg inn i hatgrupper på nettsamfunnet Facebook.

- Fem prosent av oss sitter klar til å delta i trakassering og offentlig mobbing når muligheten kommer, sier Roland.

- Forskjellen på før og nå er at muligheten kommer både lokalt og i en stor og offentlig arena. Dermed øker tallet på personer som har mulighet for å kaste seg på, slik at det nærmest virker som et masseangrep, mener Roland.

Jeg har skiftet mening. Jeg tok feil. Å åpne debattforum på nett uten å stille noen til ansvar for det de skriver, har ikke bidratt til å berike den norske debattkulturen. Det har vulgarisert den, og gjort den til en ”kloakkstrøm” som ikke tjener noe edelt formål utover det å appellere til våre mørkeste sider.
Retten til fritt å debattere og argumentere i det offentlige rom er en av demokratiets grunnpilarer. Avisene har vært en kvalitetssikrer av denne kulturen. Nettet er en arena som er skreddersydd for videreutvikling av den.
La oss ikke ødelegge den ved misforstått liberalitet.
Hvis folk har behov for å kaste søppel, får de finne seg andre steder.