Varmt? Du kan ikke bare gå hjem!

01.06.2018
Jorunn Hauso i Stamina Helse Bedriftshelsetjeneste får mange spørsmål om varmen.
Mange bedrifter kontakter i disse dager Stamina Helse Bedriftshelsetjeneste for å få råd om hvordan en best kan håndtere situasjonen med de høye temperaturene vi opplever i disse dager. Jorunn Hauso, avdelingsleder i Stamina, forteller at firmaet har en egen yrkeshygieniker som har fysisk/kjemisk arbeidsmiljø som sitt spesialfelt. Det kommer til nytte i disse dager;

– Vi får mange spørsmål om reglement og temperaturgrenser, sier Hauso som i hovedsak forholder seg til Arbeidstilsynets veiledning i slike saker. – Vi får spørsmål fra verneombud, kontoransatte og daglige ledere, som vi oppfordrer til å tilrettelegge etter beste mulighet i forhold til ventilasjon, gjennomtrekk og ikke minst ha rikelig med drikke tilgjengelig.

Hauso sier at sommervarme i seg selv ikke gir arbeidstaker noe grunnlag for å gå hjem fra jobb, men oppfordrer ledere og ansatte til å finne løsninger i sommervarmen som tross alt sjelden er av langvarig karakter, sier en smilende Hauso med et glimt i øyet.

Arbeidstilsynets veiledning:

Lov eller forskrifter inneholder ingen faste temperaturgrenser, men Arbeidstilsynet anbefaler at temperaturen holdes under 22°C ved fysisk lett innearbeid i perioder med oppvarmingsbehov. Temperatur under 19°C eller over 26°C skal unngås.

Avvik fra normene Med unntak for situasjoner med feil ved anlegg eller andre driftsforstyrrelser bør de laveste grensene alltid kunne holdes. Overskridelser av den høyeste grensen bør man kunne akseptere i varme sommerperioder ved utelufttemperatur over 22 °C. Men overskridelsen bør ikke utgjøre mer enn 50 timer pr. år i lokalene

Når det er for varmt:

• føles luften tørr og ufrisk

• blir vi lett trøtte og uopplagte

• nedsettes evnen til å jobbe effektivt og riktig

Aktuelle tiltak ved varmebelastning:

• Solavskjerming utvendig

• Ventilasjon som fungerer (justering, vedlikehold og riktig drift)

• Flytting av varmegivende utstyr

• Kjøleanlegg

Du kan ikke gå hjem

Kortvarig varme- eller kuldebelastning på grunn av tekniske problemer eller ekstrem værsituasjon kan gjøre arbeidet vanskelig eller umulig. Du har likevel ikke rett til å gå hjem av temperaturproblemene alene. Blir man syk som følge av dette er det selvfølgelig en annen sak.

Dersom du har behov for pauser, forskjøvet arbeidstid, eller eventuelt å avbryte arbeidet, er dette noe som må avtales med arbeidsgiveren. Improviserte løsninger for å oppnå varme eller kjøling kan hjelpe noe, for eksempel bruk av vifte på varme dager.

Ta opp problemet med arbeidsgiver, gjerne via verneombudet eller arbeidsmiljøutvalget. Det kan også være naturlig å kontakte bedriftshelsetjenesten, dersom virksomheten er tilknyttet en slik ordning.

Arbeidstaker:

Problemer tas opp med arbeidsgiver og/eller verneombud.

Hvis problemet gjentar seg år etter år, be om at det utarbeides rutiner for temperaturbelastninger.

Sjekk om bedriften har ventilasjonsanlegg og om dette kan innstilles på annen måte.

Arbeidsgiver:

Vurder grense for forsvarlighet. Sjekk om ventilasjon er justert riktig, og vurder tiltak som ekstra pauser, tilgang på drikke, vifter, kjøleanlegg med videre.