Varsler aksjon i bygg og anlegg

09.09.2020
Farlig arbeid i høyden eller med sag er årsak til mange alvorlige skader og arbeidsskadedødsfall.
Nå varsler Arbeidstilsynet landsdekkende aksjon.

– Flesteparten av ulykkene kunne vært unngått. Det er grunnen til at vi i september gjennomfører en ny tilsynsaksjon med dette som tema , sier Trude Vollheim, direktør i Arbeidstilsynet i en pressemelding.

I tidligere aksjoner har Arbeidstilsynet stanset fire av ti arbeidsoperasjoner på grunn av overhengende fare for liv og helse. Mange har også fått overtredelsesgebyr.

Aksjonen nå i september er et ledd i Arbeidstilsynets innsats for å få færre fallulykker og færre kuttskader på hender og fingre. Arbeidsgiver skal sørge for at arbeidstakerne jobber sikkert i høyden, og at arbeidsutstyr som sag er utstyrt med pålagte verneinnretninger. I tillegg er det viktig at arbeidstakerne få nødvendig opplæring slik at de bruker arbeidsutstyret riktig, og bidrar til at utstyret holdes i orden og er trygt å bruke, skriver Arbeidstilsynet i meldingen.

– De siste årene har vi kontrollert mange byggeplasser hvor det foregår arbeid i høyden. Vi mener å se en positiv utvikling, og mange virksomheter arbeider godt med helse, miljø og sikkerhet. Likevel er det viktig å holde oppe trykket på disse risikoforholdene, sier Vollheim.