Vassbakk & Stol nest billigst
05.03.2019
Og det ser slik ut:
Entreprenør | Tilbudssum eks. mva. (tallene er avrundet) |
Bertelsen & Garpestad | 287,3 mill kr. |
Vassbakk & Stol | 319,1 mill. kr. |
Bjelland | 412,8 mill. kr. |
– Dette er en totalentreprise. I hvert fall to av tilbudene er innenfor det prisspekteret som vi forventet, sier prosjektleder Bernt Herland i Statens vegvesen til Veier24.
Også mulig det blir mer bygging
– Det spesielle er at det ligger inne en opsjon i den prisen. Foreløpig har vi kun penger i pakken til del 1, og det blir altså en opsjon på del 2. Vi har frist fram til årsskiftet for å eventuelt velge å sette i gang med opsjon for den entreprenøren som blir valgt. Del 2 er bare halvparten av veglengden til del 1, men den er mer komplisert og mer kostbar, forteller Herland til Veier24.no.
Del 1 dreier seg om 6,9 kilometer med ny fylkesvei 541 fra Sakseid til Hestaneset sør for selve Bømlo.
Opsjonen er cirka 3 kilometer vei fra Sakseid til Våge.
Han venter at arbeidet på del 1 skal være i gang i løpet av våren. Nå skal tilbudene kontrollregnes og vurderes.
Ferdigstilling for del 1 er planlagt i oktober 2021. Ferdigstilling på del 2, hvis pengene kommer og parsellen blir bestilt, er oktober 2022.
Strekningen Sakseid–Hestaneset er et av tiltakene på det tidligere riksveinettet i Bømlopakken. Fylkesvei 541 er hovedvegen nord-sør på Bømlo.
Veien har mye tungtrafikk og delvis særs dårlig standard. Prosjektet omfatter vei i ny trasé utenom bygdene Sakseid, Våge, Lykling og Sele, opprustning av eksisterende vei forbi Kuleseid, samt bygging av gang- og sykkelveier på deler av strekningen.