Venter løsning på Tinget

01.12.2017
En mannsterk delegasjon fra øst og vestsiden av Langfjella inntok Stortinget torsdag
Budskapet var krystallklart: Sett i gang prosessen med å forhåndsinnkreve bompenger slik at  byggestart for tunnelen Seljestad-Røldal kan framskyndes fra andre til første periode i Norsk Transportplan.  Gjennom korte innlegg pekte representantene fra næringsliv og kommuner i Rogaland, Hordaland og Telemark på at vi ikke lenger kan akseptere at landets viktigste fjellovergang gang etter gang stenges for all trafikk i uvær.

Og representantene fra de toneangivende partiene på Stortinget responderte positivt: Vi skal trykke på, det er flertall for å framskynde prosessen. Nå må alt det praktiske rundt reguleringsplaner på plass, så har vi tro på at dette skal få en positiv behandling i Stortinget, sa både Terje Halleland, Magne Rommetveit og Liv Kari Eskeland.

De tok også godt imot meldingen fra miljø- og samferdselsutvalget i Hordaland fylke om at det er flertall for å be om en konsekvensutredning av arm til Bergen. Dette prosjektet er med på å øke den samfunnsøkonomiske gevinsten ved E 134 som hovedferdselsåre øst vest betydelig.

HN-direktør Egil Severeide mener det er viktig å holde trøkket opp, og jevnlig fore beslutningstakere med fakta om dette viktige samferdselsprosjektet.

- Mange nye stortingsrepresentanter har perifer kjennskap til kampen for E 134, og vi kommer til å fortsette påvirkningsarbeidet vårt i tiden som kommer. Målet er byggestart for Seljestad-Røldal tidlig på 2020-tallet, som første steg på veg mot en vintersikker hovedvei over Haukeli, sier Severeide.

 
Vil du motta nyhetsbrev og invitasjoner?
Arrow

Hovedsamarbeidspartnere

SPV
Karmsund havn
Vassbakk & stol
Haugesund sparebank
Haugaland Kraft
Gassco
Dnb
Hatteland
A. Utvik
Sparebank 1 Sør-Norge
Hydro
Eurojuris Haugesund