Verdens første fra Ølen
– Dette er en stor og viktig kontrakt for oss i Ølen. Å få være med og bygge det som vil bli en verdensnyhet, gjør at vi ikke bare fyller opp ordreboken vår, men også bidrar til at vi befester vår posisjon som et verft med høy innovasjons- og teknologikompetanse, sier Endre Matre, direktør for skipsbygging i Westcon, i en pressemelding.
De to ferjene skal trafikkere ferjesambandet Hjelmeland–Skipavik–Nesvik fra våren 2021.
Norled signerte kontrakt om å bygge en ferje som bruker hydrogen som drivstoff i januar. Det blir verdens første som bruker denne typen teknologi.
– Siden da har interessen og pågangen vært stor fra både inn- og utland, sier Sigvald Breivik, teknisk direktør i Norled.
Hydrogen er en måte å lagre energi på. Hydrogendrevne kjøretøy konverterer hydrogen til vanndamp og elektrisitet, og produserer derfor ingen utslipp under drift.
– Westcon har solid kompetanse innen miljøteknologi, og de har bevist at de har gode samarbeidsrelasjoner med andre sentrale aktører i dette prosjektet, fortsetter Breivik i pressemeldingen
Matre i Westcon forteller at verftet og underleverandører vil sysselsette om lag 150 personer på det meste. Verftet vil for det meste benytte seg av norske underleverandører på skipsutstyrssiden, mens deler av hydrogensystemet vil bli kjøpt inn fra Europa.
– Vi mener at dette byggeprosjektet vil bidra til at norsk maritim sektor totalt sett kan være i front også på hydrogendrevne ferjer, sier Breivik.
Ferjene skal kunne frakte 299 passasjerer og 80 biler.
Westcon og Norled er enige om at de ikke vil dele verdien på kontrakten.