Vestlandsalliansen støtter Hordfast

12.06.2018
Næringsforeningene blir med som aksjonær i pådriverselskapet Hordfast as.

Styret i Næringsforeningen Haugalandet behandlet forespørselen fra selskapet i går og vedtok å gå inn med 20.000 kroner i selskapet som NHO har tatt initiativet til og som Øyvind Halleraker leder. De andre partnerne i Vestlandsalliansen, næringsforeningene i Bergen og Stavanger-regionen og Stord har gjort det samme.

• Hordfast er viktig for oss. Det er en av tre grunnpillarer vi bygger vår visjon på om å skape Vestlandets knutepunkt. Rogfast og E 134 er de to andre, sier administrerende direktør Egil Severeide.

• Sammen med kommuner og bedrifter mellom Bergen og Stavanger er vi med å sikre driftsgrunnlaget for Hordfast-selskapet. Det skal jobbe for å sikre gjennomføring av dette store broprosjektet, som binder Sunnhordland til Bergens-regionen, sier Severeide.

NH-lederen har store forventninger til de store infrastruktuprosjektene som nå er på trappene.

-Går det som vi håper kan både Rogfast, Hordfast og store deler av E 134 over Haukeli være ferdig utbygd i løpet av 2020-tallet. Det gir oss på Haugalandet og Sunnhordland en svært viktig strategisk posisjon i den mest vekstkraftige aksen langs norskekysten, sier Severeide.