Vil endre trasé for havnepromenade

09.11.2018
De vil ikke ha havnepromenade gjennom hagene sine. Nå kan de bli hørt.
Representanter for 11 grunneiere troppet opp på folkemøtet som Haugesund kommune arrangerte i Totalen i går med en klar plan. De vil foreslå en annen trasé for havnepromenaden nordover mot Asalvika. Planen de lanserte tar en annen veg enn den foreslåtte, og blir billigere og mindre invaderende for naboer og i sum bedre for Haugesund kommune.

Både ordfører Arne-Christian Mohn og Høyres Helge Ytterøy L'Orange mente planen hadde mye for seg, og nå er naboene bedt om å komme med en skriftlig redegjørelse, som kan tas med i den videre behandlingen av sentrumsplanen.

For det var endringer i sentrumsplanen fra 2015 som var tema for folkemøtet. Byplanleggerne Kent Håkull og Ada Scheffer ledet møtet, der et panel med Håkon Larsen fra Gårdeierne, Egil Severeide fra Næringsforeningen og de to nevnte politikerne reflekterte og svarte på spørsmål.

Hovedinntrykket er at det er enighet om målene; en tettere og mer urban by. Flere i salen og panelet gav ros til Haugesund kommune for evne og vilje til å involvere innbyggerne og berørte parter i prosessen. Rulleringen av sentrumsplanen er ingen revolusjonerende prosess; den skal ikke endre hovedlinjene i politikken, men gi mer konkrete anvisninger på hvilke verktøy man kan bruke for å nå visjonen.

• Vi kommer til å lage en egen høringsuttalelse om sentrumsplanen, men signalene vi har fått fra medlemsbedrifter så langt tyder på at planen peker i riktig retning. Vi er opptatt av at den åpner for investeringer, og gir handelsnæring og folk som bor og vil bo i byen forutsigbarhet og gode rammer, sier NH-direktør Egil Severeide.

• Bildet under; Helge Ytterøy L'Orange (fra venstre), Arne-Christian Mohn, Egil Severeide og Håkon Larsen satt i panelet.