Vil ha kjønnskvotering i alle aksjeselskap

08.03.2011
Statssekretær Rikke Lind (Ap) i Nærings- og handelsdepartementet åpner for kjønnsvotering til styrene i vanlige aksjeselskap, i tråd med pålegget for børsnoterte og statlige selskap.

I dag er det 8.mars, og på kvinnedagen så blir det tradisjonen tro kastet en og annen brannfakkel på likestillingsbålet. Kjønnskvotering i aksjeselsklaper er en varm potet for mange, og prosessen med å videreføre ordningen til å gjelde alle ASèr vil garantert skape diskusjon rundt om på styremøter og i media.

I børsnoterte og statlige selskap er det nå en kvinneandel på 40 prosent i styrene etter lovpålegget som ble vedtatt i 2003 med frist 1. januar 2008. Men fortsatt styres private aksjeselskap av menn. Kvinner sitter på kun 27 prosent av styreplassene, og hele sju av ti as har rene mannestyrer.

Næringsdepartementet mener kvotering bør vurderes også for småbedrifter, kan vi lese i en artikkel på dn.no i dag.

– Det er ikke noe konkret forslag nå, men det bør på agendaen. - AS-ene har like stor betydning for verdiskapning, sysselsetting, innovasjon og forskning, og det er vel så viktig hva de små og mellomstore gjør som de store børsnoterte lokomotivene, sier statssekretær Rikke Lind. Hun sier det var et håp om at kvoteringsloven ville få en smitteeffekt.

– Det vi ser er stillstand, og det betyr at vi må vurdere å gjøre noe for å komme videre, sier hun.

Les mer her: